Seat’s kleinste is met zijn driecilinder motorisering al geen onzuinig type. Met een raadgasinstallatie wordt de CO2-uitstoot echter nog iets verlaagd, 79 gr/km.

De Seat Mii Ecofuel is technisch verregaand identiek aan de reguliere up Ecofuel. De 1.0-benzinemotor is geschikt gemaakt voor de hoog efficiënte verbranding van aardgas-biogas. De benzinetank is verkleind tot een ‘reserve’-tank van 10 liter om plaats te maken voor twee aardgastanks. Deze gastanks hebben een gezamenlijke inhoud van 74 liter, wat neerkomt op 11 kilo aardgas. De theoretische actieradius van de Mii EcoFuel bedraagt zo´n 520 kilometer: 320 kilometer op aardgas en zo´n 200 kilometer op de reserve-benzinetank.

Aardgas verbrandt zeer schoon, wat is terug te zien in de extreem lage NOx- en fijnstof-uitstoot. Daarnaast komt er bij verbranding van aardgas 20% minder CO2 vrij dan bij een vergelijkbare hoeveelheid benzine.

Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar die zullen niet veel schelen met zijn evenknie, de Volkswagen Up Ecofuel. Laatstgenoemde begint bij 11.310 euro. Daarnaast valt de kleine Spanjaard in de 14% bijtellingsklasse en is de auto MRB-vrij.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.