Seat Drive Green
Een aardige paradox. Kan iets dat binnen luttele tellen wordt verbrand tegelijk ook duurzaam zijn?

Het gaat om het winnen van hernieuwbaar gas uit stedelijk afval. Langzamerhand ligt de tijd dat afval niets was dan afgedankt restmateriaal achter ons, toch is het lastig om te zorgen voor echt zinvol hergebruik. Een circulaire economie, nastrevenswaardig in tijden van stikstofcrisis, is niet eenvoudig te bereiken.

Het helpt in ieder geval als er doelen wordt gesteld. Binnen de Europese Unie wordt per 2035 de hoeveelheid afval die eenvoudigweg mag worden gestort beperkt tot 10 % van het totaal. Dat betekent veel recycling en andere gebruiksdoelen. In het onderhavige geval gaat het om een nieuw project, de levensvatbaarheid lijkt nog niet helemaal te worden gegarandeerd.

Uit het afval wordt biomethaan gewonnen, waarvan compressed natural gas (cng) wordt gemaakt. Of dit echt het predicaat bio is onderwerp van discussie. Seat is een van de deelnemers aan het project, maar ook FCC, Iveco, de universiteit van Granada, de stichting Cartif, Sysadvance en Gasnam doen mee. Er wordt 4,3 miljoen euro in dit brandstofproject gestoken, waarvan 55 % wordt gefinancierd door de EU.

Hieruit blijkt dat brandstof, in vele verschijningsvormen, voorlopig verkrijgbaar zal blijven.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het afval dat gebruikt wordt is organische afval. Als het niet het predicaat bio heeft is het in iedergeval circulair gas, waarvoor geen fossiele brandstoffen uit de grond gehaald hoeven te worden. In Nederland te tanken bij o.a. PitPoint

Methaan an sich is ook een groot broeikasgas. Benutting idd altijd beter dan laten vervliegen. Genoeg methaan voor transport én verwarming zal niet uit afvalstromen gewonnen worden. Maar hoe dan ook is de verbranding van cng vele maken schoner dan benzine of diesel. Daarnaast is het beetje co2 dat nog vrijkomt niet zo heel lang geleden nog opgenomen dus circulair. Wat het nog beter maakt dan opgepompt aardgas voor cng.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.