Seat Leon TGI
SEAT breidt de Leon-familie verder uit met een nieuwe 20% bijtellingsversie in de vorm van de Leon 1.4 TGI.

Na de voor zakelijke rijders fiscaal gunstige Leon 1.6 TDI Ecomotive is nu ook de aardgasversie van de Leon in Nederland leverbaar, voor zakelijke rijders gekoppeld aan een 20% bijtelling inschaling. Met ingang van vandaag staat de Leon 1.4 TGI bij de Nederlandse dealers; de prijzen beginnen bij 24.150 euro.

De Leon 1.4 TGI is voorzien van de nieuw ontwikkelde, direct ingespoten 1.4-liter turbomotor die zowel op benzine als op aardgas (CNG) kan rijden. Het lage CNG-verbruik en de prijs van aardgas maken de Leon TGI tot één van de meest economische auto’s die momenteel leverbaar zijn.

Naast de geringe brandstofkosten (ca. 1,10 euro per kg) maken tal van lokale overheden het rijden op aardgas extra interessant door subsidies aan kopers van een aardgasauto te verlenen. Bovendien breidt het netwerk van aardgasstations in Nederland zich in rap tempo uit en kunnen CNG-rijders inmiddels altijd ‘in de buurt’ tanken.

De turbomotor in de Leon TGI is goed voor 81 kW (110 pk) en levert al vanaf 1.500 tpm maximaal 200 Nm aan koppel. Ondanks zijn zuinige verbruik bezorgen deze cijfers de Leon TGI goede prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,9 seconden en een top van 194 km/u. Gezamenlijk zorgen de twee onder de bagageruimte gemonteerde CNG-tanks, met een gecombineerde inhoud van ruim 14 kg, en de 50 liter benzinetank voor een theoretische actieradius van 1.400 km. Puur op CNG bedraagt de actieradius 27 km op 1 kg aardgas, wat overeenkomt met ongeveer 400 kilometer. Op benzine heeft de Leon TGI een aanvullend rijbereik van nog eens zo’n 1.000 km, ongeveer 20 kilometer op een liter benzine. Wat CO2-emissies betreft komt de manuele 5-deurs Leon 1.4 TGI uit op 94 g/km (ST: 96 g/km), waarmee deze aardgasversie voor zakelijke rijders in de categorie van 20% bijtellingauto’s valt.

De SEAT Leon 1.4 TGI is in Nederland per direct leverbaar, in twee uitvoeringen:

als Style, met ondermeer volautomatische airconditioning, een lederen multifunctioneel stuurwiel, 16″ lichtmetalen velgen, het Media System Colour met 5 inch kleuren touchscreen, Bluetooth telefoon en audiostreaming, elektrisch bedienbare portierruiten vóór en achter, mistlampen vóór, 7 airbags, ABS, ESC en Multi-collision Brake System;

en als Style Business, met bovenop de Style-uitrusting onder andere Full-LED verlichting, parkeersensoren voor en achter, het Media System Navi met 5,8 inch kleuren touchscreen, donker getinte ruiten achter, een regen- en lichtsensor en een automatisch dimmende binnenspiegel.

Prijzen beginnen bij 24.150 euro voor de Leon 5-deurs 1.4 TGI Style, als Style Business is de bifueluitvoering er vanaf 26.100 euro. Daarmee ligt de prijs van de Leon 1.4 TGI weliswaar 500 euro hoger dan die van de Leon 1.2 TSI op benzine, eveneens met 81kW/110pk, maar dankzij de lagere prijs van CNG verdient die extra investering zich al snel weer terug. De meerprijs voor de Leon ST bedraagt in beide gevallen 1.150 euro.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zeker een interessant aanbod. Alleen… de Audi A3 Sportback g-tron heeft 14% bijtelling, waarom wordt het Seat zusje dan gestraft met 20%?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.