A13 Rotterdam Overschie
De maximumsnelheid op de A13 bij Overschie werd op aandringen van Milieudefensie en omwonenden verlaagd van 100 km/u naar 80 km/u. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu verzet zich tegen het besluit van de Rechtbank Rotterdam, dat in november 2013 werd uitgesproken.

De snelheidslimiet op de A13 is, hangende het hoger beroep, alvast weer verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. Dat was meteen nodig omdat de luchtvervuiling ter plekke boven alle normen uitsteeg. De lucht was zeer ongezond. Woningen in Overschie staan erg dicht op de snelweg, wat de situatie erger maakt.

Minister Schultz besloot kort na haar aantreden om overal in Nederland de maximumsnelheid te verhogen. Ook in Overschie, waar in 2002 de snelheid juist werd verlaagd vanwege de luchtvervuiling. Het inademen van vervuilde lucht zorgt voor ernstige gezondheidsschade. Langzamer rijden helpt om de uitstoot terug te dringen. De minister dacht dat met 100 kilometer per uur er minder files zouden zijn. Dit blijkt uit filemetingen onjuist te zijn.

Milieudefensie, de gemeente Rotterdam en bewonersgroepen kwamen in verzet tegen de snelheidsverhoging. De lucht in Overschie was te vies, het meetstation van de Milieudienst Rijnmond wees dat uit. De extra vervuiling door harder rijden leidt tot een significante afname van de gezondheid en de levensverwachting van omwonenden. Daartegenover staat slechts de wens van de minister: ‘harder rijden waar dat kan’. Het maatschappelijk belang was volgens de rechters meer gediend bij gezondere lucht.

UPDATE 23 september 2014: Minister Schultz heeft vanochtend tijdens de zitting bij de Raad van State het Hoger Beroep over de maximumsnelheid op de A13 deels ingetrokken. In 2013 besloot de rechtbank van Rotterdam dat de onderbouwing van het besluit van de minister om de snelheid te verhogen naar 100 kilometer onvoldoende was. De luchtvervuiling en geluidsoverlast waren toegenomen en daar stonden geen maatschappelijke baten tegenover. De minister ging in beroep tegen deze uitspraak bij de Raad van State. Tijdens de zitting vanochtend lukte het de vertegenwoordigers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu niet aan de rechters uit te leggen waar het hen om gaat en wat het belang van de minister is in deze procedure. Na een schorsing werd het hoger beroep ingetrokken voor het deel dat over de luchtkwaliteit gaat. De inhoudelijke behandeling over het geluidsaspect ging wel door, omdat de minister haar interpretatie van regels wilde toetsen. De uitspraak wordt over zes weken verwacht, maar dat heeft geen gevolgen voor de maximum snelheid op de A13, die blijft 80km.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.