Met deze al min of meer bewezen techniek is het goed mogelijk om een schip voort te stuwen

De Energy Observer is een catamaran die duurzamer dan duurzaam beoogt te zijn. Met het schip wordt om de wereld gevaren. De energie die hiervoor benodigd is, wordt opgewekt met windturbines en zonnepanelen, bovendien wordt door elektrolyse waterstof gewonnen uit zout water. Zeilen ontbreken niet, haast vanzelfsprekend wordt ook vertrouwd op windkracht.

Inmiddels speelt Toyota een rol van belang in deze odyssee. In recordtijd is een brandstofcel ontwikkeld en alles wat verder nodig is voor de voortstuwing van dit schip. Uiteraard zijn er componenten gebruikt die ook terugkeren in de Toyota Mirai.

Momenteel ligt de Energy Observer voor anker, de etappe over de Atlantische Oceaan en Grote Oceaan gaat in de loop van deze maand van start. Het was nooit het streven om in een recordtijd rond de wereld te gaan.

Victorien Erussard, oprichter en kapitein van de Energy Observer: “We zijn heel trots dat we met het Toyota Fuel Cell System de oceanen gaan oversteken en het systeem onder de zwaarste omstandigheden kunnen testen. Na drie jaar en bijna 20.000 zeemijlen aan ontwikkelingswerk is het systeem, dat aan boord van de Energy Observer de energie opwekt en opslaat nu zeer betrouwbaar. We kijken uit naar de volgende fase van dit project: een betrouwbaar en betaalbaar systeem beschikbaar maken voor de scheepvaart. We geloven dat het Toyota Fuel Cell System daar perfect geschikt voor is, want dit wordt industrieel geproduceerd en is efficiĆ«nt en veilig. Als ambassadeur voor de Sustainability Development Goals hebben wij als missie om schone energie-oplossingen te promoten en we delen de visie van Toyota voor een op waterstof gebaseerde samenleving.”

Uiteraard ontkomt ook de zeevaart – waar men het verstoken van vervuilende vormen van diesel gewoon is – in deze dagen van milieubewustzijn niet aan het verminderen van uitstoot. Zo beleeft het zeilschip een bescheiden opleving.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.