Smart ForTwo ED
Met meer elektrische auto’s op de weg, komt het steeds vaker voor dat een schadehersteller een EV in de werkplaats krijgt.

De landelijke schadeherstelketen Allround Automotive Solutions, kortweg A.A.S., liet het werkplaatspersoneel onlangs een training volgen, waarin het omgaan met risico’s en veiligheidsaspecten van EV’s en auto’s op aardgas in de schadewerkplaats centraal stond.

“Wij lopen hiermee voorop”, vertelt A.A.S. directeur Nicole Spenkelink. “Door de training voldoen onze leden aan de NEN 9140, de norm voor veilig werken aan elektrische auto’s, en aan de PGS-richtlijn 26, die is opgesteld voor CNG-voertuigen. De A.A.S. schadeherstellers zijn nu verzekerd van veilige werkplaatsen en kunnen bovendien klanten met deze specifieke auto’s vakkundig bedienen. Alle cursisten hebben de training afgesloten met een certificaat.”

Bedrijfseigen richtlijn

A.A.S. zag nóg een reden om deze training aan te bieden. Spenkelink: “Het is goed om als branche het initiatief naar je toe te trekken. Doe je dat niet, dan is het bevoegd gezag – de gemeente of soms ook de provincie – je voor, en krijg je wellicht te maken met maatregelen die niet in verhouding staan tot de risico’s in de werkplaats. Wij zijn groot voorstander van een bedrijfseigen richtlijn.”

Risico’s uitsluiten

De training heet ‘Aardgas en elektrische voertuigen in de schadewerkplaats’ en wordt gegeven door Zero-e b.v., in samenwerking met AutoMotivation. Ir. Elske van de Fliert van Zero-e implementeerde al bij veel schadewerkplaatsen veiligheidsmaatregelen voor deze voertuigen. “De training van A.A.S. is een goed vervolg hierop”, vertelt ze. “Alle gecertificeerde deelnemers kennen nu de richtlijnen en weten met welke veiligheidsmaatregelen ze risico’s uitsluiten. Gezien de stijgende vraag naar deze voertuigen is dat geen overbodige luxe.” (Foto: anwar)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.