Quo vadis? Richting de snellader! Stroom zal worden “getankt” door chauffeurs van een Scania.

Vooral binnen het vrachtvervoer lijkt waterstof een gouden toekomst tegemoet te gaan. Met één tankvulling is het met gemak mogelijk om honderden kilometers af te leggen. Voor eenzelfde rijbereik met een volledig elektrische aandrijflijn is een tamelijk zwaar en behoorlijk duur accupakket nodig.

Niettemin is een volledig elektrische vrachtwagen een reële optie zeker gezien de voortschrijdende techniek. Veel truckfabrikanten, waaronder DAF, Renault en Volvo, hebben er ééntje in het assortiment. Het rijbereik is hoogstens een paar honderd kilometer. Ook Scania behoort tot de merken met een elektrische vrachtwagen.

Nu stelt de Zweedse vrachtwagenbouwer dat het meer toekomst in plugin-hybrides en volledig elektrische vrachtwagens ziet, dan in vrachtwagens met een brandstofcel. De constatering is dat de ontwikkelingen rap gaan en daarmee de bruikbaarheid steeds beter wordt. Daarbij hoeft aanzienlijk minder tijd te worden vrijgemaakt voor onderhoud.

Dat in 2025 (deels) elektrische vrachtwagens goed zijn voor 10 procent van de verkopen en 50 procent van de verkopen in 2030, mag maar nauwelijks verrassend heten.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.