Brandstofceltruck van Scania
Gaat ook de vrachtwagenwereld dan eindelijk elektrificeren? Als het aan de Volkswagen Groep ligt staat dat zeer zeker te gebeuren.

Van elektrische vrachtwagens zijn er nog niet heel erg veel. Het gaat om 115 exemplaren, die vooral worden ingezet in het grootstedelijke distributieverkeer. Het rijbereik houdt nog niet over.

Toch zit er ook toekomst in elektrische trucks en wederom is het Tesla dat een voortrekkersrol speelt. Het meest wezenlijke bezwaar van de Semi is het wat te Amerikaanse uiterlijk, op de vaak krappe Europese wegen is een torpedoneus hinderlijk aanwezig. Maar traditionele vrachtwagenbouwers komen ook steeds vaker met elektrische aandrijvijngen op de proppen. Volvo en DAF bijvoorbeeld.

De Volkswagen Groep wil zijn elektrificatiestrategie evenmin tot de personenwagens beperken. Scania, MAN en Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) komen met elektrische vrachtwagens. Het laatste vrachtwagenmerk, dat actief is in Zuid-Amerika, heeft zelfs een overeenkomst met bierbrouwer Ambev getekend voor de levering van 1.600 elektrische vrachtwagens.

Scania levert elektrische en autonome bussen die worden ingezet in het openbaar vervoersnet van Stockholm. Ook worden er test uitgevoerd met waterstoftrucks. Verschillende transportbedrijven testen de MAN eTGM in de praktijk. In de voorbije twaalf maanden zijn er 150 van die elektrische MAN’s verkocht, slechts aan geselecteerde klanten.

Door het concern wordt op verschillende manieren gepoogd om de milieudruk van het transporwezen in te perken. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor alternatieve (bio)brandstoffen, of (plugin) hybride aandrijflijnen. Zeker in Europa wordt de weg der geleidelijkheid gekozen. Alle beetjes helpen.

Beeld: detail van een brandstofceltruck van Scania


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.