Zuid-Korea heeft voor de elektrische stadsbussen een laadsysteem in de weg verwerkt.

Via magnetische inductie worden de bussen op een netwerk van elektrische kabels onder het wegdek draadloos voorzien van stroom. Voor de stukken die buiten het traject worden gereden, is een kleine batterij voldoende. Dit helpt weer bij gewichtsbesparing en dus het energieverbruik. De bus niet te stoppen om te laden, dus range anxiety is verleden tijd.

Het netwerk in de stad Gumi is 24 kilometer lang en wordt gebruikt door twee Online Electric Vehicles (OLEV). De kabels liggen 30 centimeter onder het oppervlak en voorzien de bussen van stroom via Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR), een vorm van magnetische inductie die werd ontwikkeld in Zuid-Korea. Door de kabels loopt een stroom van 100 kW met een frequentie van 20 kHz, waardoor een elektromagnetisch veld van 20 kHz wordt gecreëerd.

technologie elektrische busbaan zuid-korea

Een spoel aan de onderkant van de bus is ingesteld op deze frequentie. Door magnetische resonantie wordt er AC elektriciteit geproduceerd. Omdat het elektromagnetische veld op het voertuig staat gericht en slechts delen (5 tot 15%) van het wegdek worden “geëlektrificeerd”, gaat er minder energie verloren aan de omgeving. Het rendement is dan ook een indrukwekkende 85%.

Voor 2015 worden er 10 extra bussen ingezet en wordt het netwerk uitgebreid. Ook al liggen de kabels dicht onder de oppervlakte, blijft het makkelijker om bovenleidingen aan te leggen. Om het hele land van geëlektrificeerde wegen te voorzien is een zeer uitgebreide en kostbare onderneming, om van het onderhoud nog maar te zwijgen. Maar hoe heerlijk zou het zijn om nooit meer te hoeven laden aan het stopcontact? (Via ExtremeTech)

Bekijk HIER een demonstratie van de OLEV bussen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuke techniek, maar ik vraag me af of het niet handiger/efficienter is om trams te laten rijden, als je toch al de straat moet openbreken.

@manyac: Een aantal decennia geleden is de trolleybus uitgevonden. Een prima uitvinding.

Het begint er te komen. Hetzelfde techniek gaan ze toepassen bij de vrachtvervoer.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.