In 2011 was 35 procent van de nieuwe auto’s voorzien van deze brandstofbesparende technologie, in 2012 was dit al 54 procent. Meer dan de helft!

In 2010 was het slechts 22 procent, de vraag naar start/stoptechnologie blijft dus toenemen (zowel in Nederland als in Europa). Die trend was al voorspeld. “Nu al is de helft van alle nieuwe voertuigen die in West-Europa worden geproduceerd, uitgerust met een start/stopsysteem. In heel wat voertuigmodellen behoort start/stop tot de standaarduitrusting. De veeleisende CO2-doelstellingen zullen ook in de toekomst voor een erg dynamische marktontwikkeling van start/stop zorgen”, zegt Dr. Ulrich Kirschner, voorzitter van de Bosch-afdeling Starter Motors and Generators. Bosch gelooft dat in 2017 meer dan 70 procent van de nieuw verkochte auto’s in West-Europa met start/stopsystemen zijn uitgerust.

Start/stopsystemen verminderen het brandstofverbruik en bijgevolg de CO2-uitstoot. In de nieuwe Europese Rijcyclus loopt die besparing op tot vijf procent, in het stadsgedeelte zelfs tot acht procent. In het drukke stadsverkeer, vooral tijdens het spitsuur, is de mogelijke besparing nog groter. Het systeem werkt comfortabel op de achtergrond en evalueert talrijke sensorgegevens, vooraleer het actief wordt. Zo registreert een accusensor de laadtoestand van de accu. Enkel wanneer deze een snelle start kan garanderen, wordt de motor bij stilstand uitgeschakeld. Een ander voorbeeld is de temperatuur in het voertuig. Wanneer het nog te koud of erg heet is, blijft de motor draaien zodat de ingestelde comforttemperatuur snel wordt bereikt. Ten slotte stabiliseert een gelijkspanningsomvormer bij het starten de boordspanning zodat radio, navigatiesysteem of handsfreekit zonder onderbreking blijven werken.

Bosch startte in 2007 met de productie van het start/stopsysteem en heeft ondertussen reeds meer dan 10 miljoen start/stopstarters geproduceerd. Bijna alle Europese voertuigproducenten gebruiken ondertussen de start/stoptechnologie van Bosch – in kleine auto’s, in limousines van de hogere klasse, in lichte bestelwagens en zelfs in krachtige sportwagens.

Om het verbruik en de CO2-uitstoot nog verder te laten dalen, verruimen de ingenieurs van Bosch continu de stilstandtijd van de motor: eerst bij het uitlopen van het voertuig en tegen 2016 ook tijdens de rit, wanneer de bestuurder geen gas geeft. Ook in deze langere periodes met uitgeschakelde motor zijn alle veiligheids- en comfortfuncties gewaarborgd. Volgens Bosch kunnen de toekomstige start/stopsystemen – afhankelijk van het rijprofiel – nog eens tot tien procent extra brandstof besparen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.