Bosch coasting function
De vraag naar start/stoptechnologie blijft toenemen. In 2013 werd ruim 76 procent van de nieuwe auto’s in Nederland uitgerust met start/stoptechnologie. In 2012 was dit nog maar 54 procent en in 2011 35 procent.

Een start/stopsysteem werkt comfortabel op de achtergrond en evalueert talrijke sensorgegevens vooraleer het actief wordt. Zo registreert een accusensor de laadtoestand van de accu. Enkel wanneer deze een snelle start kan garanderen, wordt de motor bij stilstand uitgeschakeld. Een ander voorbeeld is de temperatuur in het voertuig. Wanneer het nog te koud of erg heet is, blijft de motor draaien zodat de ingestelde comforttemperatuur snel wordt bereikt. Ten slotte stabiliseert een gelijkspanningsomvormer bij het starten de boordspanning zodat radio, navigatiesysteem of handsfreekit zonder onderbreking blijven werken.

Verdere brandstofbesparing mogelijk dankzij ‘zeilfunctie’

Start/stopsystemen verminderen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. In de Nieuwe Europese Rijcyclus loopt die besparing op tot vijf procent, in het stadsverkeer zelfs tot acht procent. Met de start/stopzeilfunctie zijn nog verdere besparingen mogelijk.

De nieuwe start/stopzeilfunctie van Bosch laat bestuurders van auto’s met verbrandingsmotoren tijdens grote delen van de reis emissievrij, geluidloos en in lage-weerstandmodus rijden. Deze technologie stopt de motor wanneer het voertuig in beweging is, zodat het geen brandstof meer verbruikt. Telkens wanneer het voertuig door ‘uitzeilen’ zijn snelheid kan behouden, bijvoorbeeld bij een lichte afdaling, wordt de motor gestopt. Van zodra de bestuurder het gas- of rempedaal aanraakt, wordt de motor opnieuw gestart.

Tests uitgevoerd door Bosch hebben aangetoond dat verbrandingsmotoren ongeveer 30 procent van de tijd nodeloos lopen. Dit impliceert dat de auto ongeveer een derde van de tijd gewoon kan ‘zeilen’. Hoewel deze gegevens in de Nieuwe Europese Rijcyclus niet worden meegenomen, kan men er vanuit gaan dat hierdoor in gewone verkeersomstandigheden ongeveer 10 procent brandstof kan worden bespaard. “De start/stopzeilfunctie is betaalbaar, kan worden gecombineerd met elk type verbrandingsmotor en vermindert het brandstofverbruik aanzienlijk”, zegt Dr. Rolf Bulander, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Over de zeilmodus durf ik geen uitspraken te doen… Maar start/stop levert zeer weinig op in de echte wereld. Hieronder de onderbouwing ik een paar dagen terug ook al bij een ander topic heb gepost:

—-
Mijn auto gebruikt bij stationaire loop ongeveer 0,7 liter diesel per uur. Als je er vanuit gaat dat je gemiddeld een halve minuut per start-stop-moment bespaart, moet je dus 120x start-stoppen om ongeveer 1 euro te besparen (1,52*0,7=1,06). Zou in de praktijk best nog vaker kunnen zijn, want in de winter stopt ie vaak maar 10 sec. voordat ie weer aanslaat en je staat vaak ook niet zo lang stil. Maar goed, laten we uitgaan van 100x starten per euro besparing.De meerprijs van een start-stop-accu tov een gewone is bij mijn auto (Kia Cee’d, nothing fancy) ruim 200 euro. Je moet dus al 200*100= 20.000x start-stoppen voordat je de meerprijs van de accu hebt terugverdiend. De meerprijs van de startmotor weet ik niet precies maar het zou me verwonderen als het minder is dan de meerprijs van de accu. Laten we ervan uitgaan dat je dan aan een vergelijkbaar bedrag als bij de accu moet denken. Je zou dan in totaal (accu+startmotor) zo’n 40.000 keer moeten start-stoppen om de meerprijs van die onderdelen terug te verdienen. Wellicht dat andere onderdelen ook sneller slijten, maar laten we geen spijkers op laag water gaan zoeken.Ik rij mijn auto 4 jaar en 160.000 km. Ik moet dus gemiddeld elke 4 km (!!!) een keer start-stoppen om de kosten van het systeem terug te verdienen. Dat red ik nooit. Oftewel: het systeem is duurder dan de opbrengst ervan. Op papier leuk, in de praktijk onzin.

Ik ben het met je eens, Don. Onze insight en lupo 3l hebben beide hun systemen om te besparen, maar start-stop is minder of zelfs niet effectief. De zeilfunctie echter wel. De lupo heeft deze en dat werkt perfect. Wel slijt de geleide bus van het koppelingslager, reparatie van ca 300 €. Het verbruik is dan1:200 (0,5 l/100km)!!
Maar dan praten we over het opnieuwe rijden, 3.0. Men moet dit willen, kunnen en doen.
Ik geef hier cursussen in.

Aart

@aarthodo: Hoe lang doe je met zo’n bus? Ik verbaas me er namelijk over dat deze, toch al best lang beschikbare en bewezen techniek, nog steeds zo weinig wordt toegepast. Ik vermoed dat het op de NEDC-cyclus niet zoveel scheelt en dat fabrikanten daarom eerst op andere technieken focussen.

Het nieuwe rijden… Ik ben op zich een voorstander van zuinig rijden en ik ben ervan overtuigd dat de belangrijkste factor bij zuiniger rijden achter het stuur zit. Maar ik vind wel dat er soms te weinig wordt nagedacht over de extra slijtage van materialen door bijvoorbeeld het rijden met extreem lage toerentallen.

Het gaat dan met name om schade aan de drijfstang- en krukaslagers agv trillingen icm lage oliedruk en het dichtroeten van roetfilters en de EGR-klep bij dieselmotoren. Een blokrevisie of een nieuw roetfilter na 130.000 km kan de bespaarde euro’s eenvoudig teniet doen.

@dondeboer: Even een kleine correctie op mijn eerdere bericht: de beste manier om brandstof te besparen is natuurlijk het minderen van vervoersbewegingen…. Er kan nog best veel bespaard worden als mensen beter nadenken over het combineren van vervoersbewegingen en het slimmer kiezen van het vervoermiddel.

De slijtage aan de bus is niet aan te geven, ik schat zelf 300.000 km. De lupo’s zijn kilometervreters.
Toerentallen, lupo 3l rijdt tussen 900 en 2000 toeren, er blijkt geen overmatige slijtage op te treden aan krukaslagers etc. Ik rij geen boodschappenritjes en dan is er geen probleem met vervuiling, want alles ,komt na 20 km op temperatuur. Verbruik is 2,8 l gemiddeld over het hele jaar bj een snelheid van 90 op de snelweg.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.