LNG in Rotterdam
Het moet dé brandstof worden in de haven, bio-LNG. Omdat het een milieuvriendelijk alternatief is voor reguliere brandstoffen.

Het Havenbedrijf Rotterdam en het Nationale LNG-platform starten een onderoek naar de mogelijkheden om bio-LNG als te gaan gebruiken in de Rotterdamse haven. Zowel voor de scheepvaart als het vrachtverkeer. LNG is schoner dan andere brandstoffen en motoren die op LNG lopen zijn stiller. Ten opzichte van gewone LNG heeft bio-LNG als voordeel dat de CO2-uitstoot verder wordt verlaagd.

Het overstappen op geheel elektrische motoren wordt in de Rotterdamse haven (nog) niet als alternatief gezien. Voor personenauto’s werkt het goed, maar in de zeevaart en in het zware wegtransport is het momenteel nog geen optie. Hoewel de eerste elektrische trucks zijn aangekondigd, door Mercedes-Benz en MAN. Niettemin is ook de keuze voor LNG zeer gunstig om de milieubelasting van de haven terug te dringen en is het een ideale transitiebrandstof, vooruitlopend op een steeds schonere toekomst. In vergelijking met diesel en stookolie is er tot 15 % minder CO2-uitstoot en 85 % minder uitstoot van stikstofoxiden. Het voordeel van bio-LNG is de korte kringloop; CO2-uitstoot wordt geneutraliseerd door de opgenomen CO2.

De studie gaat nu van start, na afloop wordt besloten over het gebruik van bio-LNG. Gewone LNG is al beschikbaar voor alle transport in de haven.

Afbeelding: verkrijgbaarheid van gewone LNG in de haven van Rotterdam


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“milieuvriendelijk” een onterechte stempel; het is “een minder milieuschadelijk” alternatief t.o.v. fossiele brandstoffen. Je blijft uitstoot hebben op plaatsen waar je die niet wilt hebben.

@pieterdebruijn: Heel veel boompjes planten in de haven dan maar…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.