Rotterdam Erasmusbrug
Gemeente Rotterdam en goederenvervoerders uit de regio hebben in de Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek vastgelegd de winkels in 2020 grotendeels met elektrische voertuigen te bevoorraden en dit beter te spreiden over de dag. Hierdoor wordt de Rotterdamse binnenstad een stuk schoner en neemt geluidshinder af.

Rotterdam kent grote uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit. Een schonere lucht voor Rotterdammers is dan ook een van de speerpunten van het huidige college van burgemeester en wethouders. Het is van belang deze ambitie samen met marktpartijen te realiseren.

Samen met TNO als kennispartner hebben de gemeente Rotterdam en enkele koplopers van het lopende Ecostars-programma een gedeelde ambitie neergezet. Die is verwoord in de zogenaamde ‘Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek’ (ZES). De Green Deal werd ondertekend op dinsdag 7 oktober 2014 tijdens de Ecomobielbeurs door de gemeente Rotterdam en de directeuren van de koplopers.

Het doel van de Green Deal 010 ZES is een betere gezondheid van Rotterdammers door het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit doel wordt bereikt door meer schone voertuigen en minder gereden kilometers. Om dat te realiseren zijn de maatregelen in de Green Deal 010 ZES verdeeld in drie sporen:

– schone(re) oplaad- en voertuigtechniek
– efficiëntere logistiek oplossingen
– verbeteren gedrag chauffeurs

De koplopers – Bidvest DeliXL, G. Van der Heijden Distributie, Getru Bedrijven, Klok Containers, Post Kogeko en Roadrunner Koeriers – rekenen op actieve navolging van andere vervoerders, verladers en overige logistieke partijen. Met ondersteunende wet- en regelgeving en door het opzetten van een kennisplatform ondersteunt de gemeente Rotterdam navolging van de Green Deal. Ook TNO zal daar een belangrijke bijdrage aan leveren.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.