De reguliere rotatiemotor, door Mazda bekend gemaakt bij het grote publiek, zal voor velen niet als een onbekend motorconcept in de oren klinken. Toch zijn ook hierop talloze variaties, zoals de uitvinding van de Amerikaan Lonny Doyle.

De voormalige medewerker van een Volkswagen-dealer werkt al jaren aan een de DRE (Doyle Rotary Engine) en sinds 2004 heeft dat vorm gekregen als de motor die het nu is. Een ingewikkeld concept, en daarom juist zo interessant in een tijd dat veel autofabrikanten naar alternatieve manieren van aandrijving en downsizing kijken.

De DRE heeft twee rijen met zes cilinders. Elke rij is verantwoordelijk voor vijftig procent van het viertaktprincipe. De ene rij is verantwoordelijk voor de compressie, terwijl de andere helft de expansie voor zijn rekening neemt. De zuigers en cilinders, maar liefst twaalf stuks, zitten in een unit die om een as draait.

De as, niet bepaald te vergelijken met een gangbare krukas, is waar de verbranding plaatsvind terwijl deze in feite stilstaat. Binnenin is een cilinderkamer waar lucht wordt gemengd met benzine en een bougie het mengsel ontsteekt. De benodigde lucht wordt door een rij zuigers in de cilinderkamer gepompt, een injector spuit de benzine in, en de verbrande gassen worden door de andere rij cilinders weer afgevoerd.

Doyle claimt dat zijn blok een lichter is dan een conventionele verbrandingsmotor, minder onderdelen nodig heeft en vooral beter scoort op het gebied van uitstoot. De NOx-emissie zou vooral een stuk lager liggen.

Het prototype DRE, waarbij nog niet wordt aangeven hoe ze de krachten willen overbrengen naar bijvoorbeeld een versnellingsbak, heeft een inhoud van 2,3 liter en een vermogen van 110 kW (150 pk).

Onderstaande animatievideo geeft een duidelijke uitleg van het principe van de DRE.

Hoever Doyle momenteel is met zijn motor is niet bekend. Meer info is te vinden op zijn site: Doylerotary.com


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit dus gewoon een omgekeerde stermotor, zoals die gebruikt werden in propellervliegtuigen.

Hopelijk kunnen ze dit jaar nog een werkende laten zien in een auto. Ben benieuwd hoe sterk die is.

indrukwekkend, maar het filmpje zelf zou ik niet meteen duidelijk durven noemen. Nooit een ingenieur een 3D-filmpje laten maken, die gasten denken dat een isometrie verhelderend werkt. Perspectief, heren…?

Lijkt mij ideaal voor een stationaire motor…

De grote diameter van de “outer shell” lijkt mij een grote inertie op te leveren, dus niet geschikt voor variabele toerentallen.

Combineer dit met een veelpolige generator en je hebt een mooie range extender.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.