De geruchten omtrent een elektrische variant van Rolls Royce’s vlaggenschip spelen al sinds 2008 en vorig jaar maakte het Brits/Duitse bedrijf het definitief door een conceptcar ervan te onthullen: de 102EX. Maar het clientèle van het luxemerk zit schijnbaar helemaal niet op deze elektro-fratsen te wachten. Daarom is de ontwikkeling van een productiemodel even on hold gezet.

De 102 EX een volledig functionerend model. In het aluminium spaceframe van de 102 EX (ook wel Phantom EE genoemd) ligt een lithium ion ‘battery pack’ en twee elektromotoren, geplaatst op het achtersub-frame. De motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met één versnelling en geïntegreerd differentieel.

In totaal leveren de motoren 395 pk, wat niet veel minder is dan de 460 die de reguliere Phantom (met een 6,75-liter V12) levert. Het maximumkoppel overklast dat van de Phantom zelfs: in plaats van 720 Nm leveren de elektro-units maximaal 800 Nm. Zijn ze leeg, dan kan je ze middels inductie heropladen.

De plannen klonken mooi, maar volgens een insider bij het merk is er nul vraag naar elektrische RR-producten. Daarnaast zijn ze volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe Ghost-varianten. Daarvan komt een cabrioversie en een 650 pk sterke variant. Die krijgen voorrang en het is nu nog maar de vraag of de elektrische Phantom ooit het levenslicht zal zien.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.