Een startup met grootse plannen, nu nog zorgen voor de uitvoer van de plannen.

Riversimple wil compacte, aerodynamische waterstofauto’s bouwen en heeft daarmee een eigen niche gevonden. Het is lovenswaardig dat voor lichtgewicht voertuigen wordt gekozen, volkomen onterecht krijgen wagengewicht en efficiëntie veel te weinig aandacht.

Een punt van kritiek is wel dat de Riversimple Rasa al sinds 2016 bestaat, maar dat we niet erg veel horen van de fabrikant. Van de auto bestaan weliswaar enige exemplaren, maar het is nog niet tot serieuze productieaantallen gekomen. Misschien brengt een financieringsronde daarin enige verandering, in de komende drie jaar moet een bedrag van £ 150 miljoen (€ 165 miljoen) bijeen worden gebracht. Het geld zal worden aangewend voor de bouw van twee fabrieken.

Men heeft het plan opgevat om vanaf volgend jaar een lichtgewicht bestelwagen te bouwen. Het is de bedoeling dat de productie van de Riversimple Rasa in 2023 van start gaat. IJdel hoop, of volstrekt reëel?

De buzzwords zijn trouwns Mobility as a Service (MAAS) en last mile delivery. Niet zozeer aanschaf van voertuigen is van belang, maar het bieden van mobiliteit, in dit geval busjes die vooral thuis zijn in de stedelijke omgeving. De stad, waar de uitstoot gedecimeerd moet worden.

Beeld: Riversimple Rasa op het Goodwood Festival of Speed


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.