Het woord bizar is aan inflatie onderhevig, maar soms is die aanduiding perfect op zijn plaats.

De Rimac Nevera is een hypercar, die in elkaar wordt geschroefd in een buitenwijk van Zagreb. Alleen dat is al een mooi gegeven. Er hoeft allerminst broddelwerk te worden verwacht van de Kroatische autobouwer, Rimac is professioneel tot en met en vooral actief als toeleverancier voor automerken, waaronder Porsche.

De kennis wordt ook aangewend voor eigen auto’s. De Rimac Nevera is de productieversie van de C_Two, de laatste is in 2018 onthuld op de Autosalon van Genève. De productieversie is bepaald geen afzwakking gebleken. Ieder wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor. Het vermogen? Een krankzinnige 1405 kW (1914 pk) en 2360 Nm aan koppel. De opslagcapaciteit van het accupakket is met 120 kilowattuur opvallend gewoontjes, wel is gekozen voor een h-vorm, is gezorgd voor vloeistofkoeling en draagt het accupakket bij aan de stijfheid van de auto.

Van 0 naar 96 km/u (60 mp/u is dat) gaat in 1,85 seconde, naar 300 km/u kost niet meer dan 9,3 seconden (!) en de topsnelheid komt uit op 412 km/u. Een setje deugdelijke remmen van Brembo is aanwezig om de gang eruit te halen, mocht het regenererend vermogen van 300 kW tekort schieten.

Er is gewerkt aan optimale aerodynamica. Een monocoque van koolstofvezel, waar het dak deel van uitmaakt, zorgt voor gewichtsbesparing en staat eveneens garant voor de nodige stijfheid. Er zijn de nodige actieve elementen (spoiler, flap onder de auto, motorkapprofiel) die worden gebruikt om invloed uit te oefenen op de aerodynamica, koeling en prestaties.

Iedere auto zal geheel naar wens van de eigenaar worden gebouwd en Mate Rimac, de bedrijfseigenaar, maakt een proefrit met elk exemplaar dat van de spreekwoordelijke band rolt, om de kwaliteit van het werk te beoordelen. De prijs bedraagt een kleine twee miljoen euro. Er zullen niet meer dan 150 Nevara’s worden gebouwd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.