Voor de omlegging van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch wordt geen middel onbenut gelaten om het project zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Uniek is dat zestig medewerkers van het uitvoerende bouwconsortium WillemsUnie een speciale rijopleiding volgden om het bouwverkeer veiliger en milieuvriendelijker te laten verlopen. Met de Eco Driving-cursus van Prodrive Training werd vervolgens een CO2-reductie van maar liefst 16% gerealiseerd.

De omlegging van de Zuid-Willemsvaart tussen de Maas en Den Dungen is het eerste grote bouwproject in Nederland dat duurzaam wordt uitgevoerd. Voor de aanbesteding door Rijkswaterstaat deed WillemsUnie de ambitieuze milieubelofte van een totale CO2-reductie van 25%. Een van de instrumenten om deze doelstelling te realiseren is Eco Driving, waarmee WillemsUnie als een van de eerste aannemers ook mobiliteit een plek geeft in het verduurzamen van de bouwketen. Bij Prodrive Training volgden zestig medewerkers van de deelnemende bedrijven inmiddels de training Eco Driving op locatie van WillemsUnie. Met klinkend resultaat: gemiddeld behaalden de cursisten een CO2-reductie en een brandstofbesparing van ruim 16%. Behalve kantoorpersoneel zullen in een later stadium ook vrachtwagenchauffeurs en kraanmachinisten de training Eco Driving volgen.

Praktische tips
“We zijn er trots op dat we als Prodrive Training een bijdrage kunnen leveren aan een prachtig project. Dat onze aanpak werkt, bewijzen de resultaten”, aldus Mark Maaskant van Prodrive Training. “Deelnemers hebben een praktijktraining van één uur gevolgd, deze wordt gecombineerd met een zes maanden durende e-learning training die binnenkort van start gaat. Eco Driving is een vlotte rijstijl die je zelf moet ervaren. De winst ontstaat vooral door het aanpassen van de rijstijl aan de moderne autotechniek. We geven praktische tips die direct resulteren in een lager brandstofverbruik, en die tegelijkertijd het rijden plezieriger, comfortabeler én veiliger maken. Het is nu zaak om dit brandstofbesparingstraject verder te introduceren bij de medewerkers van de bouwgroep.”

Minimale investering
Met de door het wagenpark behaalde CO2-reductie van 16% is WillemsUnie al een flink eind op weg om de eerder geformuleerde milieudoelstellingen te halen. Edward de Leeuw van Weenen, Hoofd Inkoop van WillemsUnie en een van de deelnemers aan de cursus is dan ook erg te spreken over de samenwerking met Prodrive Training: “De praktijkgerichte aanpak van Prodrive in combinatie met een minimale investering in tijd en geld zorgde voor een zeer korte Return On Investment. De combinatie van een fysieke rijtraining en een online training is bovendien een goede manier om de nieuwe aangeleerde vaardigheden te borgen. Vooraf hebben we ingezet op een besparing van 10%, dat is dus uiteindelijk ruim 16% geworden. Een geweldige gezamenlijke prestatie.”

Ook Jaap Blokland, projectmanager bij Van Hattum en Blankevoort en Projectdirecteur bij de WillemsUnie, volgde met veel enthousiasme de cursus Eco Driving. “Ik heb gemerkt dat de trainers je op een leuke manier motiveren en naar een meer bewuste rijstijl coachen. Het is mooi om te merken dat je veel kunt besparen door de auto meer te laten rollen en eerder over te schakelen. Zo rijd je zuiniger zonder dat dit ten koste gaat van de rijtijd of het rijplezier.”

Zuid-Willemsvaart en WillemsUnie
Het is de komende jaren het grootste infrastructurele project voor vaarwegen in Nederland: het omleggen van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch. Verantwoordelijk voor de uitvoering is WillemsUnie, een samenwerkingsverband tussen de aannemersbedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS Infra BV, GMB Civiel en Van den Herik Kust- en Oeverwerken. Behalve een nieuwe, negen kilometer lange waterweg tussen de Maas en Den Dungen omvat het project een zestal bruggen en twee nieuwe sluizen. Met dit bijzondere staaltje van Nederlands watermanagement komt voor het scheepsgoederenvervoer na bijna tweehonderd jaar een einde aan een hardnekkig knelpunt in het centrum van Den Bosch. Voor de regio Noord-Brabant betekent deze nieuwe aftakking van de uit 1826 daterende Zuid-Willemsvaart een belangrijk wapen in de strijd tegen files op de weg. Voor elk containerschip met drie lagen containers verdwijnen er 99 vrachtwagens van de weg. Naar verwachting is het nieuwe kanaal vanaf eind 2014 toegankelijk voor de scheepvaart.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.