Ze hebben een stuur en pedalen, net als elke andere auto, maar de rijervaring in een EV is heel anders. Waar kunnen er elektrische rijlessen worden genomen?

Rijschool EigenWegWijs uit Harderwijk was in 2011 de eerste rijschool die lessen aanbood in een elektrische auto. Voor een schoner milieu en betere gezondheid reden zij voor die tijd al op groengas. Echter, een klant zocht een nog duurzamere manier van lessen en opteerde voor het gebruik van een EV. Gert-Jan van Ark, de eigenaar van de rijschool, stond open voor het idee. “Suddenly it all makes sense.” Samen zetten zij zich in om een Nissan LEAF van een setje extra pedalen te voorzien en goed te laten keuren door het CBR. Het eerste elektrisch behaalde rijbewijs werd gehaald in een Opel Ampera.

Nog geen jaar later maakte de ANWB ook de overstap naar een elektrische leswagen, wederom een Nissan LEAF. Deze rouleert over alle vestigingen, zodat alle leerlingen de kans krijgen het elektrische rijden te ervaren. “Met deze elektrische lesauto willen we het elektrische rijden onder de jonge automobilisten promoten”, vertelt directeur Hans Hendrickx. “Ook maken we onze rijinstructeurs op deze manier bekend met het elektrisch rijden.” Daarnaast wordt de auto ingezet voor automaatlessen en kan er, dankzij de goedkeuring van het CBR, examen in gedaan worden.

De komende maanden krijgen leerlingen in regio Rotterdam de kans om te lessen in een EV. Project A15 lanceerde deze pilot om elektrisch rijden rond de A15 een impuls te geven. Zes rijscholen maken bij toerbeurt gebruik van een Nissan LEAF, uiteraard als automaat. De deelnemers zijn Rijschool Clarien in Rotterdam Hoogvliet, Autorijschool Soeteman in Spijkenisse, Rijschool Life in Rotterdam Hoogvliet, Jaap Speelziek Opleidingen in Ede, Verkeersschool Nico van Swam in Beneden-Leeuwen en Rijschool Cokkie in Wijchen. Elke rijschool gebruikt de EV gedurende een maand in de periode tot en met december van dit jaar. Alle leerlingen, een verwacht aantal van minimaal 1250, moeten de gelegenheid krijgen een elektrische les mee te maken.

Lessen in een EV helpt jongeren vertrouwd te maken met elektrisch rijden, waarmee de kans dat zij later een EV kopen of delen toeneemt. Tijdens de lessen kunnen zij zelf de voordelen ervaren. Tjerk Wagenaar, directeur van stichting Natuur & Milieu, vindt dat dit voornamelijk in stedelijke gebieden tot zijn recht komt. “Elektrische auto’s zijn stiller en leveren een belangrijke bijdrage aan het klimaat: ze stoten 50 procent minder CO2 uit dan de gemiddelde auto. Bovendien zijn elektrische auto’s schoon, wat bijdraagt aan een gezondere lucht en een prettige leefomgeving voor burgers.”

Na afloop van de pilot wil Natuur & Milieu graag kijken of er een vervolg mogelijk is. “We willen graag dat rijschool elektrisch rijden standaard in hun pakket opnemen”, zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit. De pilot moet duidelijk maken hoe realistisch dat is en hoe het organisatorisch aangepakt moet worden. Hopelijk overtuigt het andere rijscholen om ook over te stappen naar elektrisch lessen.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Maarrr, dat wil je toch niet? Want er komt dan toch een aantekening “Automaat” op je rijbewijs en dan mag je niet in handbakken rijden?

Of is dit een oude mythe?

@widodh: Inderdaad. Vroeger mocht je nog na x aantal jaar overstappen op een handgeschakelde auto. Nu staat de aantekening “Automaat” vast op het rijbewijs. Om over te stappen op een handbak moet opnieuw examen worden gedaan.

Natuurlijk is het niet verplicht om ook meteen examen te doen in een EV. Een paar lessen is zeker niet verkeerd om vertrouwd te raken met het elektrisch rijden, maar ook met het verkeer omdat de leerling zich niet druk hoeft te maken over het juist schakelen.

@maru: Uiteraard is er een paar keer in rijden, zeker in het begin handig, dan kan je even beginnen zonder schakelen.

Maar ik zou persoonlijk nooit een automaat rijbewijs willen. Hoewel ik een EV-fanaat ben wil ik altijd de mogelijkheid hebben om terug te mogen vallen op een handbak auto.

uhum, dat is al 20jaar zo schat ik in.

Voer degenen die alleen personenwagens rijden, zal schakelen weiniger worden.

Als je vracht of speciaal vervoer (trekker/grondwerk) rijd kan je niet zonder. ook in de (korte) toekomst niet.

@jehannus: Zowieso goed dat ze iedereen aan de EV laten snuffelen, denk dat ze verbaasd zullen zijn over hoe dat rijd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.