BMW i3 met aangesloten laadkabel
Om alle elektrische auto’s die het Rijk in de vloot opneemt ook te kunnen opladen.

Het is aan de overheid om het goede voorbeeld te geven, zodat de behoorlijk ambitieuze klimaatdoelstellingen gewoon worden gehaald. In 2020 moet de uitstoot van broeikasgassen 25 % lager zijn dan in 1990. Daarvoor heeft Urgenda met succes een rechtszaak gevoerd.

Het is voor de hand liggend dat ook de overheid met overtuiging kiest voor elektrische auto’s en precies dat is wat er momenteel gebeurt. Uiteraard moeten die auto’s kunnen opladen. Om dat mogelijk te maken is er een overeenkomst gesloten met GreenFlux. Die partij zorgt in samenwerking met Unica voor 1.000 nieuwe laadpunten, 600 daarvan worden nog dit jaar geplaatst. De rest volgt op een later moment. Dezelfde partijen zorgen ook voor het beheer en onderhoud.

Jurjen de Jong, CEO GreenFlux hierover: “Wij zijn heel blij en trots om samen met Unica deze innovatieve laadinfrastructuur te leveren aan de Nederlandse overheid. De Nederlandse EV-markt is een van de meest innovatieve en concurrerende ter wereld. Internationaal zijn we al actief in vijftien landen, verspreid over drie continenten en beheren we een ecosysteem van 18.000 laadpalen. De opgedane kennis van dit project kunnen we ook op internationale schaal gaan toepassen.”

De laadpunten zullen onder andere komen te staan bij het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Onderwijs in Den Haag, maar ook bij de Dienst Uitvoering Onderwijs – beter bekend onder de naam DUO – in Groningen. Er is sprake van een behoorlijke toename, nu zijn er niet meer dan 150 laadpunten bij de gebouwen van de Rijksoverheid. Het beheer van die laadpunten wordt door GreenFlux overgenomen.

Het Rijk heeft de ambitie om 20 % van het wagenpark volledig elektrisch te laten rijden in het jaar 2020.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.