rijdendebatterij-punt-nl
Maak er een url van en je krijgt er de handen voor op elkaar. Zoals dat deze dagen ook gaat op de commerciële radio. Daar is geen reclame meer te horen die niet voldoet aan de regel “[bedrijfsnaam].nl” en dat dan met heel veel enthousiasme uitgesproken.

Het zal dan ook wel ergens op slaan, die rijdendebatterij.nl. Het is een midi-bus, bedoeld voor de stad. Maar in tegenstelling tot de eerste de beste elektrische bus, is deze voorzien van tramtechniek. Het is een Siemens Wiener Linien Electric Bus. Een bus die sinds 2012 dienst doet in Wenen. Met een gewicht van 12 ton, een topsnelheid van 62 km/u en een accupakket van 96 kWh. Het rijbereik is ongeveer 50 kilometer.

De eerste de beste Tesla heeft een accupakket dat vrijwel even groot is. Niettemin is zo’n bus prima inzetbaar. Het verbruik is met 0,8 à 0,9 kWh per kilometer ronduit laag, wat mede te danken is aan een gemiddelde snelheid die tijdens diensten in de stad op slechts 17 km/u ligt. Wat de stadsbus uniek maakt is dat het een crossover is van een traditionele trolleybus en een volledig elektrische bus. Het accupakket wordt namelijk opgeladen met de bovenleiding van de tram. Bovendien wordt remenergie van passerende trams in de accu’s van de bus opgeslagen. Als terzijde, ook trolleybussen kunnen steeds vaker elektrisch rijden zonder pantograaf.

De bus is de komende tijd te bewonderen in Nederland. Tot 30 juni rijdt de bus op U-OV Museumlijn 2 in de binnenstad van Utrecht. In Den Haag heeft HTM getest op het traject tussen Den Haag Centraal en Scheveningen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.