Al enige jaren zijn er in Zweden tests gaande. Het voert te ver om te stellen dat de techniek direct breed inzetbaar is binnen het vrachtvervoer, maar de tests zijn veelbelovend.
Smartroad Gotland met vrachtwagen

Het is lastig invoelbaar welke kant het opgaat met elektrische aandrijving bij vrachtwagens. Is over een tiental jaar het vrachtvervoer verregaand geƫlektrificeerd en hebben de trucks dan grote accupakketten, of is er eerder een toekomst weggelegd voor waterstof?

Anders wordt het wanneer er rijdend op de snelweg kan worden opgeladen. Dan is het ineens niet meer van belang om over een batterij te beschikken met een opslagcapaciteit van een haast duizelingwekkend aantal kilowatturen. Slechts daar waar de laadinfrastructuur in de weg ontbreekt, hoeft te worden vertrouwd op het accupakket. In Zweden zijn al enige jaren tests gaande, het zijn projecten met klinkende namen als eRoadArlanda en eHighway.

Ook op het Zweedse eiland Gotland is een stuk weg geƫlektrificeerd. Het gaat om een testtraject in de omgeving van de Luchthaven Visby. Er is nog niet bepaald op volle vaart gereden, over een bescheiden afstand van 50 meter is opgeladen terwijl met een snelheid van maximaal 30 km/u werd gereden. Alles werkte naar behoren, opladen ging met een vermogen van 45 kW. Daarbij werd de proef afgelopen november gehouden, in winterse omstandigheden. Het doel is nu om de snelheid, alsmede het vermogen dat wordt geleverd, geleidelijk te verhogen. Uiteindelijk moet er al rijdend met 125 kW kunnen worden bijgeladen.

Het is verder de bedoeling om een elektrische bus in gebruik te nemen als airport shuttle, die ook rijdend wordt opgeladen. Het is afwachten of de elektrificatie van de wegen op Gotland binnen een paar jaar groots wordt aangepakt. Het is dan uiteraard ook zaak voor fabrikanten van vrachtwagens en trucks, om voertuigen aan te bieden die in staat zijn om draadloos op te laden, waarbij ongetwijfeld tot een standaard moet worden gekomen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.