RET Rotterdam
Dankzij een subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan de RET twee waterstofbussen kopen. Hiermee dragen zij bij aan de innovatie van waterstof als schone brandstof en de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam.

De komst van deze bussen is belangrijke stap naar emissievrij rijden. Vanaf 2016 zijn de eerste waterstofbussen in het Rotterdamse straatbeeld te zien. Pedro Peters: “De RET werkt met de komst van deze bussen mee aan het vergroenen van de stad en het verbeteren van de luchtkwaliteit. De tram en metro rijden al elektrisch op groene stroom. De uitdaging is om in de nabije toekomst ook met de bus emissievrij te rijden.”

Waterstofbussen stoten geen schadelijke stoffen uit zoals roet en fijnstof. Daarnaast rijden ze CO2 neutraal. De waterstofbussen hoeven maar een keer per dag waterstof te tanken en hebben net zo veel zitplekken als de reguliere bussen. De bussen tanken bij het recent geopende waterstoftankstation op de Groene Kruisweg.

Eerder werden al elektrische en hybride bussen ingezet in de dienstregeling. Door de inzet van verschillende typen milieuvriendelijke bussen draagt de RET bij aan de technische ontwikkeling van de bussen van de toekomst. De huidige busvloot bestaat uit 256 bussen die voldoen aan de Euro V en EEV norm. Dat betekent dat zij zuinig en schoon rijden.

De ambitie van de Nederlandse vervoersbedrijven is dat in 2025 de OV-bussen geen luchtvervuilende of klimaatbelastende emissies meer uitstoten. De RET hoopt met de aanschaf van de twee waterbussen alvast ervaring op te doen in de praktijk. Daarnaast leren de monteurs al in vroeg stadium hoe de waterstofbussen technisch onderhouden moeten worden.

Nu de subsidie is toegekend, start het traject voor de aanschaf van de bussen. Vanaf begin 2015 worden de waterstofbussen gebouwd en worden de RET werkplaatsen aangepast, zodat de bussen in huis onderhouden kunnen worden. De waterstofbussen worden vanaf begin 2016 in de dienstregeling opgenomen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.