Renault Mégane Estate
Prima dat er hybrides komen, maar dat werpt een kolossale vraag op. Hoe zit het met de volledig elektrische Renaults?

In zekere zin is Renault een voorloper op het gebied van elektrisch rijden, de ZOE en de Kangoo Z.E. worden al enige jaren behoorlijk verkocht en de Twizy is een ronduit vermakelijke vrijetijdsauto. Recent is de de Master Z.E. aan het aanbod toegevoegd. Met deze elektrische bus gaat PostNL bezorgen in verschillende steden in het land. Het lijkt dus de goede kant op de te gaan.

Maar is dat eigenlijk wel zo? De Renault ZOE wacht op vervanging en de specificaties van de Master Z.E. zijn niet bepaald indrukwekkend. Er zou ook best een elektrische personenwagen mogen komen die in een hoger segment valt dan de ZOE. Een veelgevraagde crossover, of een luxe en ruime reiswagen, een Espace voor de 21ste eeuw. Het gaat allemaal niet onmiddellijk gebeuren. Want Renault kiest voor hybride aandrijving. Dat is volgens het Franse tijdschrift L’Argus een hybride met een accupakket van 1,2 kWh, of een plugin hybride met een accupakket van 9,8 kWh. In beide gevallen gecombineerd met een atmosferische 1.6-motor van Nissan. De transmissie zit aardig complex in elkaar. Deze heeft een elektromotor en twee aandrijfassen met elk drie versnellingen. Schakelen verloopt naar verluidt allesbehalve schokvrij. Vijf verschillende rijmodi zorgen bovendien voor regelrechte keuzestress.

Vanaf 2020 is het zo ver en zijn de Clio, Captur en Mégane ook verkrijgbaar als hybride. Intussen is er door de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance wel een ruim aantal elektrische auto’s beloofd, maar is het vooralsnog de vraag of die auto’s hun opwachting zullen maken in Europa.

Beeld: Renault Mégane Estate


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.