E-Stor snellader
Om het snelladen te vergemakkelijken.

Er is Renault veel aan gelegen om van elektrisch rijden een groot succes te maken. Het merk ziet zichzelf graag als pionier op het gebied van elektrisch rijden en zet uiteraard het liefst zoveel mogelijk ZOE’s op de weg. Wanneer langere afstanden worden afgelegd, dan is het bezoeken van een snellader langs de snelweg onvermijdelijk. Dat snelladen moet op alle denkbare locaties mogelijk worden.

En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, snellaadstations kunnen namelijk niet lukraak gebouwd worden. De stroomkabels die er liggen zijn de beperkende factor; die moeten dik genoeg zijn voor een zeer hoge stroomvraag. Samen met het Britse bedrijf Connected Energy is er een oplossing bedacht. E-Stor. Door snelladers te koppelen aan gebruikte batterijpakketten in een weinig appetijtelijke container, kunnen auto’s snel worden opgeladen. Die batterijpakketten hebben een veelvoud aan capaciteit van het accupakket van de elektrische auto, en worden langzaam opgeladen.

Een eenvoudige, maar doeltreffende oplossing. En bovendien een goede herbestemming van accupakketten uit elektrische auto’s, waarvan de levensduur op acht à tien jaar wordt ingeschat. De eerste E-Stor laadoplossingen zijn inmiddels geplaatst in België en Duitsland.

De aanwezigheid van accu’s bij een snellaadstation is iets dat vaker voorkomt, vooral gecombineerd met duurzame energie. Tesla plaatst Powerpacks in Utrecht om zonne-energie te kunnen opslaan, op luttele kilometers langs de A2 wordt bij snellaadstation Haarrijn eveneens zonne-energie opgeslagen. Hiermee vergeleken kiest Renault voor de budget-oplossing, door de accu’s slechts te verbinden met het stroomnet.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.