Het laatste merk dat halsstarrig vasthield aan een huurconstructie voor het accupakket. Te vergeefs en op niets af. De Renault ZOE is nu slechts met koopaccu verkrijgbaar.

In zekere zin was het een lokkertje, de huuraccu. De vanafprijs van een elektrische auto zakt, maar de maandlasten stijgen fors. Per saldo lijkt het een vrij slechte deal te zijn. Vooral ook omdat het duurste onderdeel van een elektrische auto, het accupakket, maar nauwelijks te lijden heeft van overmatige slijtage en vervanging hierdoor niet aan de orde is.

De nieuwe Renault ZOE was verkrijgbaar vanaf € 25.390. Daarbovenop kwamen dan altijd kosten voor accuhuur, tussen de € 74 (minder dan 7.500 kilometer per jaar) en € 124 (onbeperkte kilometers) per maand, de stap daaronder is € 114 (jaarlijks 17.500 kilometer).

Inmiddels kost de Renault ZOE Life € 33.590, voor de ZOE Zen wordt een bedrag van € 35.190 verlangd, terwijl de ZOE Intens € 36.190 kost. Ook in de instapuitvoering is er weinig reden tot klagen over de geboden luxe. Cruise control annex snelheidsbegrenzer, automatische klimaatregeling en een regen- en lichtsensor behoren tot de standaarduitrusting. Aardig uniek is de aanwezigheid van een 22 kW-boordlader voor wisselstroomladen, wat betekent dat het accupakket bij krachtigere publieke laadpunten in een mum van tijd vol zit. Ook een CCS-snellaadaansluiting is aanwezig, het maximale laadvermogen bedraagt dan 50 kW.

De Renault ZOE is een vrij compacte auto van het formaat Clio. Voor hetzelfde geld kan ook een Hyundai Ioniq Electric (€ 33.995 met tijdelijke korting) of een Nissan Leaf (€ 34.990) worden aangeschaft. Wat de beste koop zou zijn, wordt goeddeels bepaald door persoonlijke voorkeuren.

De laatste partij die nog een zeker geloof in accuhuur aan de dag legt is het Chinese automerk Nio.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.