Renault Master ZE
Ook de welbekende, grote Renault-bus valt nu te verkrijgen met een elektrische aandrijflijn.

Dat vormt een mooie aanvulling op het elektrische modelaanbod dat Renault al heeft. De Renault Master ZE is voorzien van de bekende R75-elektromotor, met een vermogen van 57 kW (77 pk). Het accupakket heeft een capaciteit van 33 kWh. Inderdaad, exact hetzelfde als een Renault Kangoo ZE biedt. Spijtig is wel dat een Master aardig wat groter is en dientengevolge behoorlijk wat meer weegt. Verwacht dus een bescheiden prestatieniveau. De topsnelheid ligt bijvoorbeeld op 100 km/u.

De Renault Master ZE is als dichte bestelbus beschikbaar in drie lengte- en twee hoogtevarianten. De Master is er ook als chassiscabine, in twee lengtematen. Dan kan de bus worden voorzien van een box van maximaal 22 m2. Voor alle versies geldt dat het laadvermogen tussen de 1.000 en 1.350 kg ligt. Het rijbereik is maximaal 120 km, onder veeleisende omstandigheden loopt dit terug tot 80 km.

Deze Master lijkt geknipt te zijn voor het stedelijke verkeer, waar het niet oneindige rijbereik en het gebrekkige vermogen niet nadelig uitpakken. Of er met deze specificaties op veel verkoopsucces gerekend kan worden is twijfelachtig, zeker omdat de vanafprijs van € 60.100 (ex. BTW) fiks te noemen is. Concurrentie komt er in de vorm van de VW e-Crafter, de Mercedes eSprinter en de Streetscooter Work XL.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

effe serieus ; een caminonette die geen 110 kan, en niet verder dan 80km geraakt?
Verder dan een wedstrijdje “Kijk-wij-hebben-er-ook-één!” geraak je daar ook niet mee.

Zouden er veel meer organisaties zijn die voor max. 80km per dag een chauffeur en een bus willen inzetten?
Er is vast wel eentje.

Vreemd. Oud model elektrificeren, lijkt me behoorlijk verspilling van moeite. Ontwerp dan een nieuwe, van de grond af, specifiek elektrisch…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.