In 2010 ging de lancering van de nieuwe Master samen met de introductie van de M9T motor, een motor die speciaal voor deze grote bestelwagen werd ontwikkeld. Deze 2.3 dCi motor is nu doorontwikkeld waardoor hij vanaf dit jaar maximaal 0,6 l/100 km minder zal verbruiken en 16 g/km minder CO2 zal uitstoten.

Resultaat: een verbruik van 7,5 l/100 km en een uitstoot van 197 g CO2/km (FWD L1H1 met 125 pk euro 5). Om dit te bereiken hebben de ingenieurs van Renault een aantal aanpassingen gedaan, hieronder de belangrijkste:
– Verbetering van de koelvloeistofcirculatie zorgt ervoor dat de motor sneller start
– De olie- en stuurbekrachtigingspompen zijn vervangen door nieuwe
– Er worden ‘laag verbruik banden’ gemonteerd
– Er wordt voortaan een ander soort versnellingsbakolie gebruikt

Het toepassen van deze ontwikkelingen leidt onder andere tot een verlaging van de BPM van meer dan € 5.000 bij een Master Combi L1H1 dCi 100 FAP Eco. Daarnaast wordt er een brandstofbesparing gerealiseerd van ruim € 1.300 over 5 jaar bij een gemiddeld gebruik van 30.000 km per jaar bij de huidige dieselprijzen (€ 1,46 per liter) voor zowel de grijs kenteken als geel kenteken varianten.

De optie ‘luchtvering achter’ is voortaan tevens leverbaar op de meeste voorwielaangedreven modellen (bestelwagen, platform-cabine, chassis met enkele en dubbele cabine) en alle motoren.

De van meet af aan succesvolle Renault Master had in april 2012 een marktaandeel van 15% in het segment van de grote bestelwagens in Europa. In februari werd zelfs het historisch record van 16,8 % marktaandeel gehaald en daarmee was Renault met de Master leider in het segment. De grote bestelwagen wordt sinds het eerste model in 1980 in de fabriek van SOVAB in Batilly geassembleerd door 2.356 medewerkers.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.