Dat spaart een geringe hoeveelheid wachttijd bij de snellader uit.

Tien jaar geleden kon het ook al bij Renault. Een leeggereden accupakket in een paar minuten omwisselen voor een volle. Dat kwam goed van pas, want indertijd had de Renault Fluence ZE een nogal klein accupakket. Inmiddels is de laadinfrastructuur een stuk beter geworden en valt met de gemiddelde ev zonder nadenken en zonder verdere voorbereiding een paar honderd kilometer te rijden.

Toch heeft de chef van Renault Luca de Meo bij zijn ingenieurs eens nagevraagd of dat idee opnieuw uitgewerkt zou kunnen worden; verwisselbare accupakketten. Of er echt vraag is naar zoiets is een tweede. In theorie maakt het intensiever gebruik van elektrische auto’s mogelijk, in de praktijk is opladen dankzij ultra-snelladen een minutenkwestie. Dus waarom ingewikkeld doen en accuwissels uitvoeren? Vooral voor goedkopere elektrische auto’s, met kleinere accupakketten, kan een accuwissel handig zijn. Maar dan alsnog geldt dat er eerst een aardig netwerk van geautomatiseerde wisselstations moet worden opgetuigd, wat kostenintensiever is dan plaatsing van snellaeders.

Even afwachten nog, of hier toekomst inzit. Voorlopig is de Chinese autobouwer Nio de enige die aan accuwissels doet. (Via: ecomento.de)

Beeld: Renault Mégane eVision


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.