Energieopslag volgens Renault
Heel veel accupakketten om hernieuwbare energie op te kunnen slaan.

Dat kan gerust een nobel streven worden genoemd van Renault, maar de energieopslag is misschien ook wel noodzakelijk om de vele ZOE’s en evenzovele andere ev’s te kunnen blijven opladen. De energieopslag wordt niet op een centraal punt gerealiseerd. In 2019 zal worden begonnen met drie verschillende locaties. Twee van die locaties zijn Renault-fabrieken in de Franse plaatsen Douai en ClĂ©on, de derde locatie is een voormalige kolencentrale in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Er wordt gerekend op een totale capaciteit van 60 MWh, dat komt overeen met de hoeveelheid stroom de dagelijks wordt gebruikt in een stad met 5.000 huishoudens.

Uiteraard is dit de (enige) logische oplossing om geen te groot verschil te laten ontstaan tussen de vraag naar stroom en het aanbod op het net. Het is bovendien iets waar meerdere automerken mee bezig zijn, daaronder Tesla, Nissan en Daimler. Verder hebben twee Nederlandse voetbalstadions een eigen energieopslag; ADO en Ajax.

Met de daling van de prijzen voor accupakketten wordt opslag populairder. Renault is overigens van plan om gebruikte accupakketten te gaan gebruiken en wil de beschikbare capaciteit steeds verder opvoeren. Tot er echt een gigantische aaneenrijging van accupakketten is ontstaan.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

60 kWh zal vast 60 MWh moeten zijn.

Hi, dat is zeer zeker het geval. Kwestie van erg vaak kWh tikken en minder vaak MWh…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.