Om de markt zo goed mogelijk te bedienen en milieuzones probleemloos te trotseren.

De toevloed van elektrische modellen komt bij de gemiddelde fabrikant in een stroomversnelling terecht, het worden er meer en meer. Renault is daarin geen uitzondering door zowel busjes als trucks te elektrificeren.

Momenteel zijn de vrachtwagens Renault D ZE en D Wide ZE beschikbaar, maar het is de bedoeling om een elektrische truck in iedere categorie aan te bieden. President van Renault Trucks Bruno Blin schat in dat 35 % van de vrachtwagenverkoop in 2030 elektrisch zal zijn, vanaf 2040 moet iedere vrachtwagen fossielvrij zijn. Voor de ontwikkeling van nieuwe trucks en bijbehorende aandrijflijnen wordt samengewerkt met Volvo en Samsung SDI.

Het is de bedoeling om vanaf 2023 een elektrische trekker aan te bieden, die geschikt is voor interregionaal vervoer. Waterstof wordt ook als brandstof van de toekomst gezien. Na 2025 worden vrachtwagens van Renault met een brandstofcel verwacht.

De Kangoo is vernieuwd, de elektrische is de Renault Kangoo E-Tech Electric. Die levert een motorvermogen van 75 kW (102 pk) en heeft een accupakket van 44 kWh aan boord. Handig is de aanwezigheid van een betere boordlader. Er kan met maximaal 22 kW worden opgeladen, net als met een ZOE. Snelladen gaat met meer dan 50 kW. De verkoop gaat begin 2022 van start.

Ook is opnieuw een vooraankondiging gedaan van de Renault Master Hydrogen. De haast onmisbaar lijkende aanvulling op de Renault Master ZE met zijn piepkleine accupakket.

Beeld: Renault Kangoo E-Tech Electric


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.