Renault EZ-GO concept
Zonder handen en zonder zelf inspanning te hoeven leveren de stad door. Easy going volgens de Fransen.

Nu elektrisch rijden steeds meer is uitgegroeid tot het heden, begint het erop te lijken dat de toekomst in autonoom rijden ligt. De uitwerking verschilt van merk tot merk. Niet zelden is een autonome auto een doeltreffende blokkendoos, het ruimteaanbod prevaleert boven een spectaculaire vormgeving.

Dat het ook anders kan laat Renault zien op de Salon van Genève. Het presenteert de EZ-GO, een auto die geldt als opvolger van de al even spectaculaire Symbioz. De EZ-GO is bedoeld voor stedelijk verkeer. De auto beheerst autonoom rijden op niveau vier, waarmee het mogelijk is om zelfstandig te rijden in een afgebakend geografisch gebied. Voor de wendbaarheid zit er 4Control-vierwielsturing op de auto. De topsnelheid ligt op een bescheiden 50 km/u.

De auto kan worden ingezet als deelauto. Een app zorgt ervoor dat de auto op afroep beschikbaar is, maar de auto kan ook worden opgepikt op vaste parkeerplaatsen. Renault spreekt van een coconachtig ontwerp. De inzittenden voelen zich tegelijk geborgen en weten zich verzekerd van daglicht dankzij het panoramische dak. Een hellingbaan zorgt ervoor dat alles en iedereen makkelijk de auto in kan komen. Volgens ontwerpchef Laurens van den Acker staat hier niets minder dan een iconisch symbool voor steden. Zo te zien met allesbehalve bescheiden afmetingen.

Renault wil in de toekomst meerdere vormen van deelauto’s aanbieden. Lopende dit jaar zal Renault meerdere autonome concepts tonen, om een blik te werpen in de toekomst.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.