Renault Eolab
Renault presenteert de Eolab, een conceptvoertuig met een minimale carbon footprint. Het is een voorbode op nieuwe ontwikkelingen in milieuvriendelijke mobiliteit van de Franse autofabrikant.

Om tot de genoemde lage verbruikscijfers (gelijk aan een CO2-uitstoot van 22 gr/km) te komen, heeft Renault zich toegelegd op drie aspecten van de auto: de aerodynamica, het gewicht en nieuwe ‘Z.E. Hybrid’-technologie. De conceptauto heeft een aerodynamisch silhouet voor minder luchtweerstand, en elementen als een actieve spoiler en stabilisatoren, die voor extra stabiliteit zo nodig uitvouwen.

Lichtgewicht materialen als aluminium, kunststof en magnesium voor de carrosserie maken de EOLAB zo’n vierhonderd kilo lichter dan een vergelijkbare middenklasser. De elektrische actieradius van ongeveer zestig kilometer (met snelheden tot 120 km/uur) maakt duidelijk dat het hier een plug-in hybride betreft. De technologie, Z.E. Hybrid, vult de komende jaren het huidige aanbod Z.E.-modellen van Renault aan.

Aandrijving

Onder de kap van de EOLAB ligt een kleine driecilinder benzinemotor van 999 cm³, die 75 pk (57 kW) en 95 Nm levert. De motor werkt samen met een innovatieve transmissie zonder koppeling, gebaseerd op een compacte, economische drieversnellingsbak. De transmissie biedt een aanzienlijk voordeel ten opzichte van de meeste hybrideauto’s, die voorzien zijn van een continu variabele transmissie of een transmissie met dubbele koppeling. Die zijn door hun grotere formaat, hogere gewicht en kostprijs minder geschikt voor kleine, zuinige auto’s.

Uniek aan dit concept is de plaatsing van de koppeling, die een elektromotor met permanente magneten omvat. De compacte en uiterst efficiënte elektromotor levert wanneer extra vermogen nodig is, een vermogenspiek van 50 kW en 200 Nm koppel.

De batterij is met 6,7 kWh bescheiden, maar ook licht en goedkoop.

Het grote publiek maakt begin oktober op de Autosalon van Parijs kennis met de EOLAB. Een video van de auto is hier te vinden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“De motor werkt samen met een innovatieve transmissie zonder koppeling”

“Uniek aan dit concept is de plaatsing van de koppeling”

Dus…?

@Citrofiel: en dan gaat het verder:

“die een elektromotor met permanente magneten omvat”

Ooit een elektromotor zonder (permanente) magneten gezien? Ik niet…

Er zit vast een hoop inventiviteit in dit concept, alleen wordt het hier wel heel erg simplistisch uitgelegd. Jip-en-Janneketaal is er niks bij…

@potver7: Er zijn genoeg elektromotoren zonder permanente magneten. Worden veelvuldig toegepast in bijvoorbeeld heftrucks en tegenwoordig ook al in accuboormachines

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.