Daihatsu Copen
De toekomst van de kei-car — piepkleine autootjes in Japan met een motor van maximaal 660 cc — loopt gevaar. De enige redding lijkt export, maar zijn wij bereid om nog verder te downsizen ten behoeve van brandstofbesparing?

Na de Tweede Wereldoorlog werd de kei-car in het leven geroepen om autorijden betaalbaar te maken. Vandaag de dag is de kleine autoklasse nog steeds zeer populair in Japan vanwege de brandstofbesparing en belastingvoordelen. Volgens The New York Times bestond het marktaandeel vorig jaar zelfs uit 40 procent.

Toch ziet de Japanse overheid de kei-car als een gevaar voor de lokale auto-industrie. Zij vinden dat iedere yen geïnvesteerd in de ontwikkeling van een kei-car weggegooid geld is, en dat de productielijn nuttigere modellen te produceren heeft.

De reden voor deze opstand is het feit dat kei-cars bijna nooit worden geëxporteerd. De vraag zou te laag zijn en de overzeese regels te streng. Het gevolg is dat de overheid heeft besloten de aanschaf (en daarmee de productie) van kei-cars minder aantrekkelijk te maken door de belasting op de kleine auto’s met 50 procent te verhogen. Hiermee wordt het voordeel ten opzichte van ‘gewone’ auto’s teniet gedaan.

Hoewel dit kansen biedt voor buitenlandse autofabrikanten om hun positie op de Japanse markt te versterken, zou het zonde zijn om de kei-car te zien verdwijnen. Met name de grote steden van Europa zouden baat hebben bij de introductie van kei-cars. De kleintjes bieden zowel de voordelen van een brommobiel als een volwaardige auto. Ze passen in de meest krappe plekjes, komen goed mee in het verkeer en zorgen voor een aanzienlijke brandstofbesparing; helemaal als ze elektrisch zijn. Maar zou u in een kei-car willen rijden? Laat het ons weten in de comments. (Foto: MichaelvdBroek)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik wil een LHD Cappuccino grrrrrr.

Niet gek dat de vraag zo laag is. In zo’n zeepkist zitten onder iedereens spiegel en dan ook nog RHD. Je schijt 7 kleuren (pun intended) als je in moet halen

@baasbas:
Dan heb jij de broek wel heel snel vol.
Ik rij vaak met een Smart Roadster en die is niet zo gek veel groter dan een Cappuccino. Je moet wat defensiever rijden omdat mensen je inderdaad sneller over het hoofd zien. Ook heb je soms last van die sneue types die menen dat hun rechten groter zijn omdat ze een grotere auto rijden. de @parkertjes van deze wereld zeg maar.
Dat laatste komt misschien ook omdat je die petjes 9 van de 10 keer het snot voor de ogen rijdt..

Als Honda met die 660 roadster komt sta ik bij de dealer. Maar ja, wat hier niet komt kan je niet kopen.
Ook de Kopen mag wat mij betreft hier leverbaar worden, dan plakken ze er maar een Toyota logo op.
Bijkomend nadeel voor de Kei-car is dat ze door die Japanse productie hier belachelijk duur zijn.
Eigenlijk is het dan weer niet zo raar, de Copen was hier net zo duur als een Cooper S en dan moet je wel een enorme fan zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.