Circa 80 (inter)nationale experts waren aanwezig bij de Battery & Energy Day 2012 van AutomotiveNL op 29 november in Helmond. Hoofdonderwerp was de toekomst van de accu, die een steeds belangrijkere rol inneemt in de auto-industrie.

Lithium
De aanwezige experts kregen vervolgens van Fokko Mulder, hoogleraar ‘Materials for Integrated Energy Systems’ aan de Technische Universiteit Delft, een zeer interessante uitleg over de huidige (wetenschappelijke) stand van de techniek van de lithium accu.

Daarbij werd duidelijk dat de nu veelvuldig toegepaste Lithium-Ion accu met nader wetenschappelijk onderzoek nog verder door ontwikkeld kan worden met naar verwachting een nog hogere energiedichtheid. Deze is gewenst om in de toekomst accu’s compacter te maken en/of elektrisch aangedreven voertuigen een grotere actieradius te geven.

Bus
Dat volledig elektrisch aangedreven openbaar busvervoer binnen vijf à tien jaar haalbaar is, bleek duidelijk uit de presentaties van Rheinisch-Westfaelische Technische Hochschule (RWTH) Aachen en directeur Ruud Bouwman van Advanced Public Transport Systems bv (APTS is een dochteronderneming van de divisie Bussen van de VDL Groep, ook bekend als VDL Bus & Coach).

Recycling
Johan van Peperzeel, van Van Peperzeel Batterij-Recycling in Lelystad, maakte de toehoorders duidelijk dat de recycling van Li-Ion batterijen en accu’s voor de toekomst nog een aardige uitdaging kan worden. Zeker als deze batterijen en accu’s in de afdankfase vermengd worden met andere soorten batterijen en accu’s, zoals loodzuuraccu’s en nikkelmetaalhydride accu’s.
Beschadigde, niet stabiele Li-Ion accu’s en Li-Ion batterijpakketen kunnen in enkele milliseconden tot ontbranding komen, wat de huidige negatieve restwaarde van deze Li-Ion batterijen en accu’s niet ten goede komt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.