Een reclame-uiting van de semi-elektrische Opel Ampera, de evenknie van de Chevrolet Volt, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend. Er werd een klacht ingediend tegen de gewekte suggestie dat er voor het bereik van 500 kilometer geen fossiele brandstof nodig is.

De klacht richtte zich op een advertentie met daarin de zinsnede “Elektrisch aangedreven, rijdt 500 km”. Door deze twee eigenschappen te combineren wordt volgens de reclamewaakhond bij de gemiddelde consument de indruk gewekt dat de elektrisch aangedreven Ampera geen fossiele brandstof nodig heeft om 500 kilometer te kunnen rijden. En dat is niet het geval, want op een volgeladen accupakket kan met de Ampera een afstand van ongeveer 80 kilometer puur elektrisch worden afgelegd. Daarna springt de benzinemotor bij.

De indruk wordt volgens de reclamewaakhond versterkt door de auto af te beelden naast beoefenaars van ‘extreme sporten’ en door de auto te presenteren als een van de “echte pioniers die verder gaan dan alle anderen” en de zinsnede “dé elektrische auto die je verder brengt”.

Opel heeft gezegd zich neer te zullen leggen bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie, ook al vind de General Motors-dochter de reclame zelf absoluut niet misleidend. De reclame van de Ampera, die in Nederland al meer dan 1.900 keer werd verkocht dit jaar, zal worden aangepast. Of het ook gevolgen heeft voor reclame-uitingen elders in Europa is nog niet bekend.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.