Rechterlijke uitspraak bevestigt: Utrechtse milieuzone blijft
De KNAC wilde via de rechter afdwingen dat de Utrechtse milieuzone zou worden opgeheven, maar de gemeente trok aan het langste eind. Voorlopig dan.

Zodoende blijven de regels in het centrum van de Domstad dus gewoon van kracht. Dieselauto’s die vóór 1-1-2001 op kenteken zijn gezet mogen rechtsomkeert maken bij het naderen van de milieuzone. Doen ze dat niet, dan wordt zonder pardon een boete uitgeschreven van 90 ekkermannen.

Belangrijkste overweging voor deze ingrijpende maatregel is natuurlijk het milieu, maar het gemeentebestuur is er ook niet bepaald slechter van geworden. Sinds de invoering op 1 mei van dit jaar is er ruim 300.000 euro binnengeharkt, and counting. Natuurlijk moeten daar wel investeringen en zogeheten administratieve kosten vanaf worden gehaald, maar ga er maar vanuit dat Utrecht binnen afzienbare tijd break-even draait.

Het kort geding dat vandaag diende draaide grotendeels om de vraag of de betrokken partijen (waaronder dus de KNAC) die zich tegen de milieuzone keren afdoende belang bij de zaak hebben. Vraag twee was of, indien zij inderdaad belanghebbenden zijn, hun belangen door het invoeren van de milieuzone dusdanig werden geschaad, dat onmiddellijke opschorting gewenst was.

De rechter vond van niet en heeft dus besloten (uitspraak) dat de milieuzone niet hoeft te worden opgeheven, maar dat betekent niet dat de kous daarmee af is. De meervoudige kamer buigt zich later nog over de vraag of de invoering van de milieuzone en de daaraan gerelateerde sancties rechtmatig zijn. Of de milieuzone ook op de lange termijn mag blijven bestaan moet dus nog door de rechter worden beoordeeld, maar tot die tijd mogen oudere diesels Utrecht in elk geval niet in.

Zoals bekend voert ook Rotterdam in de binnenstad een milieuzone in, per 2016 is het zover.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.