Leaf
De auto-industrie verandert en zal in een stroomversnelling komen omdat de consument anders naar mobiliteit kijkt, aldus een rapport van ABN AMRO en Circle Economy.

Dat bewijst de groeiende vraag naar bedrijfsmodellen als ‘Car-as-a-Service’ en autodelen dat de auto vaker als dienst wordt beschouwd. Dit leidt tot een verschuiving van eigendom, een hogere bezettingsgraad en daardoor een kortere levensduur van auto’s. Circulaire productie is gericht op hoogwaardig hergebruik van materialen en auto-onderdelen om een langere levensduur van auto’s en een lagere milieu-impact van autoproductie mogelijk te maken. Dit staat echter nog niet hoog op de agenda van de auto-industrie en haar toeleveranciers, vanwege de grote beleidsdruk om brandstofverbruik en CO2-emissies te verlagen. Dit concluderen ABN AMRO en Circle Economy in een uitgebracht rapport.

ABN AMRO stelt vast dat er steeds meer een verschuiving plaatsvindt van een beleidsgestuurde naar consumentgestuurde auto-industrie. Zo denkt zij dat de consumentenvraag naar nieuwe gebruiksmodellen voor mobiliteit, zoals autodelen en leasen, een vlucht zal nemen. Zo is het aantal deelauto’s in Europa bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2012 en wint private lease aan populariteit. Het totaal aantal auto’s verkocht op basis van private-leasecontracten stond eind 2015 op ongeveer 36.000 en ABN AMRO verwacht dat dit aantal in 2020 verdrievoudigd zal zijn.

Particuliere auto’s hebben in Europa een gemiddelde leeftijd van 9,7 jaar, maar staan voor 95 procent stil op een parkeerplaats. Met autodelen worden auto’s bijna 34 procent van de tijd gebruikt en door het intensievere gebruik gaat het voertuig korter mee. Dit zal op zijn beurt leiden tot kortere productlevenscycli van auto’s en dat dwingt autofabrikanten om zich richting de circulaire economie te bewegen. Zeker wanneer zij door de verschuiving van eigendom meer verantwoordelijkheid krijgen tijdens, en na, de gebruiksfase. Door modulair ontwerp, upgrades, en het recyclen en upcyclen van materialen en auto-onderdelen kunnen zij hieraan invulling geven.

Circulaire productie in de auto-industrie zal volgens ABN AMRO gevolgen hebben voor de toeleveranciers in de auto-industrie. De bank benadrukt dat autofabrikanten niet in staat zijn om deze uitdaging alleen aan te gaan en meer zullen leunen op innovatieve toeleveranciers. Het volledige rapport lezen doe je hier (PDF).


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.