Zodra de boordcomputer van de EV aangeeft dat de accu minder dan 25% lading heeft, krijgt de bestuurder klamme handen.

Een studie van de Technische Universit├Ąt Chemnitz heeft het fenomeen range anxiety in kaart gebracht door middel van cijfers. Uit hun onderzoek blijkt dat de range van een EV psychologisch wordt verkort met 20 tot 25 procent, waarmee wij ons ervan verzekeren zonder range stress op de plaats van bestemming te kunnen komen. Zo wordt met deze ‘veiligheidsbuffer’ de actieradius van bijvoorbeeld de Nissan LEAF (200 km) in ons hoofd verkort tot 150 km.

De onderzoekers baseren hun conclusies op data verzameld door 79 MINI E bestuurders, die in een half jaar tijd meer dan 400.000 elektrische kilometers aflegden. Hoe meer tijd er in een EV werd doorgebracht, des te korter de psychologische veiligheidsbuffer werd en er dus langer op een acculading werd doorgereden.

De veiligheidsbuffer kan volgens de wetenschappers nog verder worden verkort door middel van hulpsystemen:

Het voornaamste doel van voertuigontwikkeling zou niet het vergroten van de accucapaciteit moeten zijn, maar het vergroten van de comfortabel te gebruiken actieradius voor de bestuurder. Als je nagaat hoeveel het kost om vandaag de dag de technische range van EV’s te vergroten met 20 procent, is het veelbelovend als iemand zo’n toename kan realiseren door middel van geoptimaliseerde informatie en assistentiesystemen.

Desondanks blijft de range van het voertuig voor veel EV-kopers belangrijker dan de range die de bestuurder nodig heeft, of nodig denkt te hebben. Dit gat wordt kleiner naarmate er meer ervaring met elektrisch rijden wordt opgedaan. (Via Green Car Congress)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.