De Nederlandse inzet op elektrisch vervoer werkt. Nederland scoort in internationaal perspectief bovengemiddeld. Verdere inzet is echter nog wel noodzakelijk.

Koploper
De bovengemiddelde score van Nederland blijkt uit een in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie uitgevoerd internationaal vergelijkend onderzoek. Qua ambitie wat voertuigaantallen betreft bevindt Nederland zich in de middenmoot, maar voor wat betreft de realisatie van het aantal voertuigen en de laadinfrastructuur behoort Nederland tot de koplopers.

Luchtkwaliteit
Zowel op het gebied van elektrische personenwagens, als op het gebied van elektrische bedrijfswagens scoort Nederland bovengemiddeld hoog. Voor een dichtbevolkt land als Nederland, waar luchtkwaliteitsproblemen snel ontstaan, is dit een positieve uitkomst.

Toch is meer inspanning essentieel, stelt Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging: ’Nederland heeft, meer dan andere landen, grote uitdagingen voor zich liggen op het gebied van luchtkwaliteit. Deze gaan we aan door nieuwe technieken en energiedragers in het wegvervoer in te zetten en te stimuleren. Dit werkt, maar we zijn er nog lang niet. Het is zaak dat het nieuwe kabinet schoon en zuinig ook stimuleert, onder andere door laadinfrastructuur voor batterijelektrisch rijden, rijden op waterstof en op biobrandstoffen (zoals groen gas), aan te leggen. Hier is tot nu toe weinig aandacht voor in verkiezingsprogramma’s, we doen dan ook een beroep op partijen om dit te veranderen.’


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.