Mogen exploitanten van tankstations klakkeloos snelladers plaatsen op verzorgingsplaatsen langs de snelweg?

Het is een slepende, juridische zaak die is aangespannen door Fastned. Den Ruyghen Hoek-Oost in Rijsenhout is een verzorgingsplaats langs de A4 bij Schiphol, die van het brugrestaurant. Het tankstation is van Shell, er is een casino, een fastfoodzaak en een handvol gewone laadpunten. Bij het merk-met-de-schelp is onder andere benzine, diesel, lpg en waterstof verkrijgbaar. Het is echter ook mogelijk om “stroom te tanken”. Zelfs Shell probeert met de tijd mee te gaan, hier met een zeer bescheiden opstelling van twee snelladers, die maximaal 50 kW leveren.

Fastned heeft op dezelfde verzorgingsplaats zeven snelladers, waarmee met maximaal 175 kW wordt opgeladen. Het is daarmee geen uitgemaakte zaak dat iedereen voor Fastned zou kiezen, aangezien Shell in dit geval een prijsstunter is die aan populariteit wenst te winnen

Nu heeft Fastned in hoger beroep gelijk gekregen, eerder diende de zaak bij de Rechtbank Noord-Holland. Laadpalen gelden niet als aanvullende voorziening voor benzinestations en wegrestaurants. De implicatie lijkt te zijn dat (snel)laadpunten altijd apart vergund dienen te worden. De zaak ging echter specifiek om eerder genoemde verzorgingsplaats.

Het is trouwens niet voor het eerst dat Fastned een overwinning behaalt bij de Raad van State.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.