nanoflowcell quantino
Elke moderne EV werkt met een hoogvoltage aandrijflijn, nanoFLOWCELL heeft voor haar nieuwe hoofdlettergevoelige elektrische auto een systeem ontwikkeld dat werkt onder 48 volt.

De QUANTiNO is het kleinere broertje van de QUANT F en heeft dankzij vier 25 kW-elektromotoren een vermogen van zo’n 136 pk. Dat zou volgens de fabrikant uit Liechtenstein goed moeten zijn voor een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Zijn elektriciteit haalt de QUANTINO niet uit een accupakket zoals we dat nu kennen, maar worden twee ionische vloeistoffen (gesmolten zouten, één positief de ander negatief geladen) gebruikt, die in twee 175-liter grootte tanks worden gepompt. Door een chemische reactie tussen beide vloeistoffen komt energie vrij. Na zo’n 1000 kilometer zijn de vloeistoffen uitgewerkt en moet er geloosd en getankt worden. We gaan er vanuit dat de ionische vloeistoffen hergebruikt kunnen worden, maar dat vermeldt NanoFLOWCELL niet in haar persbericht. Het principe klinkt interessant (tanken is immers sneller dan laden), maar we zijn benieuwd of het ook in de praktijk stand kan houden.

Quantino

De fabrikant heeft naar eigen zeggen een aandrijflijn ontwikkeld met vier motoren die kan werken op een spanning van 48 volt. Vooralsnog worden zulke lage spanningen enkel gebruikt in elektrische voertuigen die voor kleine afstanden bedoeld zijn, zoals brommers en golfkarretjes. Volgens NanaFLOWCELL zijn auto’s met een laag voltage veiliger en zijn daarnaast minder dikke en zware kabels en andere elektrische voorzieningen nodig.

De QUANTiNO is live te bewonderen op de beurs van Genève die 3 maart van start gaat. De elektrische 2+2 zou geschikt moeten zijn voor productie, maar van concrete plannen is nog geen sprake.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

‘met een laag voltage … minder dikke en zware kabels’
Vermogen = Spanning x Stroomsterkte.
Bij een zelfde Vermogen zal bij een lagere Spanning de Stroomsterkte evenredig hoger moeten worden.
De kabel zal dan dikker moeten worden in ver band met de grotere stroomsterkte.

Om de verliezen te beperken moet de stroomsterkte (vanwege het kwadratisch effect op de verliezen) zo klein mogelijk zijn.
Vandaar dat spanning op onze hoogspanningsnetten 220.000 en 380.000 Volts is.

Wat mij betreft nemen we deze berichten even met wat extra zout. Via onderstaande link is meer te lezen over de persoon achter nanoFlowcell.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/28239-NanoFlowcell-Quant-Quantino

Nunzio La Vecchia staat niet echt goed bekend na enkele aanklachten betreffende oplichting en fraude.

Zodra er echter een werkend prototype is, wil ik deze graag proberen. Wie weet of dit de doorbraak is waar we van dromen…

Als engineer ben ik echter wat terughoudend als er uitspraken gedaan worden waarvan iedereen kan weten dat die niet juist kunnen zijn.

@eett: Ja, al geldt dat niet alleen voor nanoFlowcell, maar voor het merendeel van de elektrische auto’s die ‘gepresenteerd’ worden. Waren auto’s jarenlang het domein van voornamelijk grote bedrijven, Tesla en in iets mindere mate Fisker hebben aangetoond dat je ook als start-up een échte auto in de markt kunt zetten. Het technologische voordeel van autofabrikanten is bij elektrische auto’s nihil. Dat heeft ook tot gevolg dat er een hoop dromers opstaan.

Aan de andere kant, of deze Quantino er nu komt of niet, het idee achter een ‘tankbare accu’ is interessant, al is het meer een tussenoplossing dan een écht duurzaam idee.

Dat tanken kan interessant zijn, maar wel jammer dat je er 350 kilo door meesleurt. Als met verdere ontwikkeling die 1000 km uit een kleinere hoeveelheid zou kunnen komen, laat zeggen 100kg, zie ik er wel toekomst in.

Beste dizono,
dan een écht duurzaam idee??

Een redox flow batterij biedt de unieke mogelijkheid om de ontladen elektrolyt bij een tankstation of thuis te vervangen door geladen elektrolyt.
Het ontladen elektrolyt kan vervolgens in alle rust duurzaam geladen worden.
Een redox flow batterij heeft een zeer snelle responstijd bij plotselinge belasting.
Omdat de elektrodes zelf niet meedoen aan de reactie is het aantal laad/ontlaadcycli zeer hoog.

De fotonenboer in Vierakker (Zutphen) slaat zijn zonne-energie op in een Vanadium Redox Flow Batterij (VRB).
Van het Oostenrijkse bedrijf Cellstrom (onderdeel van Gildemeister).
Vanadium is een niet giftig metaal en een goedkoop restproduct.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.