Is dit een grote verassing? Publiek laden was het afgelopen jaar op veel plekken nog gratis ter bevordering van elektrisch rijden.

Het aantal elektrische auto’s in Nederland blijft stijgen. Dit was de reden voor leasemaatschappij ALD Automotive om het laadgedrag van de Plug-in Hybrides, Range Extender Vehicles en de Full Electric Vehicles in haar vloot onder de loep te nemen. Zo vindt zestig procent van alle laadtransacties plaats bij publieke laadpunten, dertig procent thuis en tien procent van de laadtransacties zijn bij een snellaadstation.

laadlocaties ald automotive

Laadmoment

Het belangrijkste laadmoment is tussen 17.00 en 18.00 uur, dan worden de meeste laadtransacties gestart. De gemiddelde laadtijd bij een regulier laadpunt bedraagt 8 uur en 40 minuten, snelladers zijn gemiddeld met 36 minuten weer vertrokken bij het station. ALD Automotive ziet met name langere laadtijden terug bij het thuisladen: thuis staat een leaseauto gemiddeld 13 uur aan de lader.

laadmoment ald automotive

Energieverbruik

Het gemiddelde energieverbruik op snellaadlocaties is 4,76 kWh per laadmoment versus 8,7 kWh op publieke- en thuislaadpunten. Dit is te verklaren omdat daar de auto gedurende een half uur voor ongeveer 80% geladen wordt, terwijl bij een publiek- en thuispunt de auto vaak volledig geladen wordt.

Kosten per laadtransactie

De gemiddelde kosten voor een laadtransactie bij een snellaadpunt zijn € 7,57 tegenover € 1,95 voor een laadtransactie thuis. Op publieke locaties is de gemiddelde prijs met € 1,49 het laagst, dit komt doordat het gebruik van de laadinfrastructuur eerder gratis werd aangeboden op diverse locaties.

laadtijd en kosten ald automotive

ALD Automotive telt 500 (semi-)elektrische auto’s in haar leasevloot. Uit de cijfers van de leasemaatschappij blijkt duidelijk dat het thuisladen achter loopt ten opzichte van het publiek laden. De reden hiervoor is dat er een relatief klein deel van de leaserijders over een eigen oprit of garage beschikt. Hierdoor zijn ze aangewezen op publieke laadpunten, die inmiddels niet meer toereikend zijn voor het groeiend aantal elektrische auto’s. “Het is tijd voor een volgende stap. Om elektrisch rijden te blijven stimuleren en toegankelijk te houden voor langere tijd, is uitbreiding van het netwerk van publieke laadpunten van essentieel belang”, aldus algemeen directeur ALD Automotive Carel Bal.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.