Opel Ampera-e
Om meer controle te krijgen over de productie van accupakketten, wat meer dan welkom is.

In de productieketen van de elektrische auto is het accupakket zonder veel twijfel de zwakste schakel. De vraag is hoger dan het aanbod, hetgeen mede wordt veroorzaakt doordat er slechts een beperkt aantal toeleveranciers is. Reden genoeg voor autofabrikanten om accupakketten volledig in eigen beheer te vervaardigen, ook de cellen. Iets dat Tesla doet in zijn Gigafactory. Goed voorbeeld doet volgen, zullen we maar zeggen.

Opel, PSA en de Franse batterijfabrikant Saft zijn iets vergelijkbaars van plan. De onderdelenfabriek van Opel in Kaiserslautern is de beoogde locatie voor de accuproductie. Er kan worden gerekend op steun van zowel de Duitse als de Franse overheid, een steunprogramma moet ervoor zorgen dat Europa geen terrein verliest aan opkomende landen. Het zorgt er hopelijk ook voor dat de wachttijden voor elektrische auto’s van de merken Citro├źn, Peugeot en Opel niet te zeer oplopen. Volledigheidshalve, het zijn die drie merken die gezamenlijk het PSA-concern vormen.

Het lijkt nodig te zijn, want zonder hulp durven zelfs grote namen als Bosch en Continental het niet aan om op grote schaal accupakketten te produceren. De risico’s zouden eenvoudigweg te hoog zijn. (Via: faz.de)

Beeld: Opel Ampera-e


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.