PSA heeft gisteren een wereldprimeur onthuld voor rijden op lucht: de Franse merken Peugeot en Citroen zullen over 3 jaar modellen op de markt brengen die zich voortbewegen dankzij benzine en perslucht.

Het betreffende hybride systeem bestaat uit twee hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten; deze zorgen voor aandrijving van de achterwielen. Een verbrandingsmotor (benzine of diesel) zorgt voor de aandrijving van de voorwielen. Dat hebben Philippe Varin, CEO van PSA Peugeot Citroën, Guillaume Faury, Directeur R&D, Philippe Bouyoux, Commissaris-Generaal voor investeringsprojecten en François Loos, Voorzitter van de ADEME, tijdens een persconferentie onthuld. Het nieuwe type full hybride aandrijflijn noemt men ‘Hybrid Air’.

De baanbrekende, innovatieve technologie combineert benzine en perslucht, het vormt een belangrijke stap naar de 2l/100 km auto. De aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA gebruikt in hun huidige personenauto’s. Hybrid4 werd in 2011 voor het eerst toegepast in de Peugeot 3008, daarbij werkt een dieselmotor samen met een elektromotor.

De Hybrid Air aandrijflijn past zich aan op de rijstijl; de auto kan op lucht, benzine of beiden rijden. Hierdoor is de gemiddelde uitstoot 69g CO2/km, ofwel 2,9 L/100 km voor de doorsnee auto als een Citroën C3 of Peugeot 208. Vergeleken met een handgeschakelde auto met verbrandingsmotor á 104g CO2/km bespaar je 45% benzine in stadsverkeer en kun je gemiddeld 90% langer doorrijden op één tank.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ondertussen zijn we 3 jaar verder; waar blijft deze wagen?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.