Door het gebruik van in-wheel elektrische motoren, vindt de aandrijving plaats direct op het wiel. Dit betekent dat er een hoop (zware) onderdelen achterwege gelaten kunnen worden. Protean, bouwer van deze soort van aandrijving, verwacht de productie van hun revolutionaire product volgend jaar te starten.

Het weegt slechts 30 kilogram, maar is wel in staat om 100 pk en bijna 1.000 Nm koppel per wiel te produceren. De Protean in-wheel elektrische motor maakt aandrijfassen, differentiëlen en transmissies overbodig. Dit reduceert het gewicht, de kosten en complexiteit van de elektrische aandrijflijn. Elk wiel kan individueel worden aangedreven, waardoor de auto beter controleerbaar blijft tijdens spannende momenten. Zaken als traction control, launch control en torque vectoring horen hier uiteraard bij.

Als onderdeel van een hybride systeem zouden de motoren 30% minder brandstof verbruiken dan een voertuig zonder de direct aangedreven wielen, mede dankzij de tot 85% extra kinetische energie geregenereren tijdens het remmen. Daarnaast beweert Protean dat de motoren krachtig genoeg moeten zijn om als enige vorm van aandrijving te dienen, dus puur elektrisch.

Het systeem kan redelijk eenvoudig aangepast worden, zodat het op elk voertuig met velgen tussen 18 en 24 inch toepasbaar is. Zo heeft Mercedes tuner Brabus succesvol twee Protean motoren gebruikt in hun hybride. Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. Welke autofabrikanten zullen de techniek toe gaan passen? Kan een particulier ook zijn eigen auto “verhybridiseren”? We houden het nieuws nauwlettend in de gaten. (via MotorAuthority)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

dan krijg je wel veel ongeveerd gewicht, en dat is slecht voor de rij eigenschappen

Dat leren ze je op school, en dat neemt men klakkeloos over!
plaats maar een gewicht van 50kg aan ieder aangedreven wiel en je zult merken dat dit reuze meevalt!!

Het scheelt wel degelijk, alleen merk je het niet met elke rijstijl.
Op een busje/SUV zul je er veel minder van merken dan op een lichtgewicht kitcar bijvoorbeeld.

Dit wordt de standaard voor EV’s
Zo heb nog veel meer ruimte.

Ik snap zowieso de manier waarop men nu een ICE-opbouw namaakt onder de motorkap niet, vind dat iig nog te veel vastzitten in het oude concept.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.