In de negen Proeftuinprojecten Hybride en Elektrisch Rijden reden begin dit jaar 115 elektrische voertuigen en waren bijna 200 oplaadpunten aangelegd. Daarmee beginnen de projecten (1,5 jaar na de star) eindelijk op gang te komen. Maar er zijn nog veel knelpunten.

Voor de projecten die zich richten op stedelijke distributie is het, door de beperkte actieradius en/of het beperktere laadvermogen van de voertuigen, nog niet mogelijk gebleken een sluitende business case te creëren. Vervoerders hebben te maken met kleine marges en vervoersconcepten die moeilijk aan te passen zijn. Dat maakt de zoektocht naar een geschikt elektrisch voertuig echt maatwerk en geconcludeerd kan worden dat er nog te weinig aanbod voor dit segment is.

Een aantal andere trends die kunnen worden geconcludeerd:
• Voor autodelen lijkt elektrisch rijden een goed alternatief, mits de business case sluitend kan worden. Ook is aandacht nodig voor de samenwerking met gemeenten. Hier zou een grote efficiency slag gemaakt kunnen worden door het opstalrecht voor alle gemeenten op dezelfde manier te regelen.
• Voor het segment taxi’s blijkt het nog lastiger dan verwacht een businesscase te sluiten. De plannen van de Rijksoverheid om een stimuleringsregeling voor taxi’s en bestelauto’s in te zetten zouden een goede maatregel zijn om toch versnelling in elektrisch vervoer in de taxibranche te krijgen. Gezien het aantal kilometers dat taxi’s in binnensteden rijden, ligt hier een groot potentieel voor de verbetering van de luchtkwaliteit.
• Het inzetten van elektrische poolauto’s in wagenparken wordt kansrijker naarmate het gebruik van elektrische auto’s gecombineerd kan worden met conventionele voertuigen (bijvoorbeeld bij incidentele inzet op langere afstanden).
• De inzet van elektrische voertuigen voor afvaldiensten is interessant. Ondanks nadelen zoals het geringere laadvermogen zijn er voldoende voordelen. Doorslaggevend zijn hierbij niet de milieuvoordelen alleen, maar ook de arbeidsomstandigheden, de compactheid van het voertuig en het geluidsarme karakter van het voertuig in de binnenstad.

In het rapport ‘Resultaten proeftuin Hybride en Elektrisch rijden‘ (PDF) zijn meer details van de projecten beschreven. Het gaat om gegevens op het gebied van energie, betrouwbaarheid, actieradius & veiligheid, gebruikerservaringen, mobiliteit & logistiek en economie.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.