Afgelopen maand heeft AeroVironment aangekondigd dat zij meer dan 10.000 level 2 laders hebben geïnstalleerd in de Verenigde Staten. Het bedrijf is één van de toonaangevende fabrikanten van oplaadapparatuur. Maar deze oplaadstations zijn niet de primaire bron van inkomsten…

AeroVironment’s geschiedenis gaat terug tot 1971, toen het werd opgericht door luchtvaart ingenieur Paul MacCready, die op dat moment bezig was met het ontwerpen van low-power vliegtuigen. In 1977 won MacCready de Kremar Prize voor het ontwerpen van het eerste mens-aangedreven vliegtuig, de Gossamer Condor, gevolgd in 1979 door de Gossamer Penguin, die in staat was om alleen op zonne-energie te vliegen.

Vandaag de dag zijn de grootste opdrachten van AeroVironment afkomstig van de overheid en het leger, voor onbemande vliegtuigen (drones). Een sector waarin men een robuuste groei voorspelt.

De combinatie van drones en elektrische oplaadpunten is wat moeilijk te rijmen. Drones worden zeer kritisch bekeken door mensenrechtenorganisaties, aangezien ze gebruikt worden voor gerichte moordacties. Veel privacy voorstanders zeggen tevens dat ze verboden moeten worden als binnenlands bewakingsinstrument. Dat terwijl de eigenaren van elektrisch eauto’s vaak politiek geëngageerd zijn, en deze mensen zijn voornamelijk tegen militaire acties in het olierijke Midden-Oosten.

AeroVironment is overigens niet de enige wapenfabrikant die laadstations maakt. General Electric, de maker van het GE WattStation, is al lange tijd één van de grootste defensie-leveranciers in de wereld. (via plugincars.com)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.