Berijders van een Prius Plug-in Hybrid laden hun auto vrijwel dagelijks thuis op. Dat blijkt uit oplaadstatistieken van The New Motion die oplaadpalen (‘lolo’s’) bij de berijders thuis verzorgt. Deze lolo’s maken onderdeel uit van het Oplaad Service Pakket dat bij elke Toyota Prius Plug-in Hybrid wordt geleverd.

25 keer per maand
Gemiddeld laadt een Prius Plug-in Hybrid rijder zijn auto 25 keer per maand thuis op. Via een thuislolo ‘tankt’ men gemiddeld 60 kWh per maand aan stroom, goed voor 5.000 elektrische kilometers per jaar. Een kwart van de berijders laadt gemiddeld 42 keer per maand thuis op; hiermee kan zo’n 8.000 kilometer elektrisch worden gereden. Dat staat nog los van het oplaadgedrag van deze berijder op andere locaties, zoals bij het werk of op openbare plaatsen zoals winkelcentra of parkeergarages.

Hoe vaker een stekkerhybride auto als de Toyota Prius Plug-in Hybrid wordt opgeladen, hoe lager zijn benzineverbruik is. De ervaring leert dat extreem lage verbruikscijfers hierdoor mogelijk zijn. Andere onderzoken laten weer zien dat -voornamelijk leaserijders- dergelijke plug-in hybrides amper worden opgeladen. Toyota dringt er daarom bij werkgevers en leasemaatschappijen sterk op aan berijders van een stekkerhybride te sturen op hun oplaadgedrag.

Openbare oplaadpunten zijn noodzaak
‘Uit de cijfers van The New Motion blijkt dat mensen hun auto opladen als er genoeg oplaadfaciliteiten worden aangeboden’, stelt Pieter van der Velden, algemeen directeur van Toyota-importeur Louwman & Parqui. ‘Het is dan ook zaak dat de uitrol van de openbare oplaadinfrastructuur op vol vermogen door blijft gaan. Want hoe vaker een stekkerhybride wordt opgeladen, hoe minder brandstof hij nodig heeft. En dat levert niet alleen winst op voor de portemonnee, maar vooral ook voor de luchtkwaliteit en leefbaarheid in stedelijke gebieden.’


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Allemaal leuk en aardig, maar de focus ligt té veel op die Lolo.

De Lolo wordt tegenwoordig als volwaardige “laadpaal” gezien terwijl deze maar in staat is om 3.6kW aan vermogen te leveren, ofwel 1x16A.

Vervolgens kom je daar met je Renault Zoe of Tesla Model S en ben je wel ~18km per uur er bij aan het laden.

Gelukkig begrijpen ze het bij E-Laad wel en leveren alle aansluitingen daar 11kW ofwel 3x16A (3-fase).

De Lolo is prachtig voor een Stekkerhybride, maar niet voor een volwaardige EV en daar wordt hij wel vaak voor in gezet.

Het is dat de Leaf niet met 3-fase kan opladen, maar in de toekomst zullen veel meer EV’s dit kunnen en dan ben je als berijder niet zo blij met een Lolo.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.