zonnepanelen van de Prius Plugin
Op zonne-energie kom je verder. Deze week werd bekend dat Panasonic de leverancier van zonnepanelen voor de Toyota Prius Plug-In Hybrid is.

Dat mag geen enorme verrassing heten. Ook bij de vorige Toyota Prius Plug-In Hybrid werd er samengewerkt met Panasonic.

Eerst meer over de nieuwe Toyota Prius Plug-In Hybrid. De stekkerloze Prius heeft een nogal wild ontwerp, want een Prius hoort geruchtmakend te zijn. De Toyota Prius Plug-In Hybrid is conventioneler van ontwerp en wordt in mei bij de dealer verwacht. Er is dan ook een dak met geïntegreerde zonnepanelen te bestellen. Panasonic heeft het zelf over een fotovoltaïsche module.

Het vermogen dat de zonnecellen leveren ligt tot drie keer hoger dan bij reguliere zonnecellen. Er wordt een vermogen geleverd van 180 watt. Daarmee is het mogelijk om zowel de 12V-hulpaccu als het lithium-ion accupakket op te laden. Dat betekent dus dat het volledig elektrische rijbereik toeneemt door de auto simpelweg in de zon te parkeren. De zonnecellen worden verder gebruikt om stroom te leveren aan het boordnet van de auto.

Net als bij de vorige Prius Plug-In Hybrid is Panasonic ook de leverancier van het lithium-ion accupakket.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ben erg benieuwd hoeveel zwaarder de auto is geworden door de zonnepanelen. 180 watt als maximum vermogen van de zonnepanelen is natuurlijk niet heel erg veel. De auto zal ca. 0,25 kW per km verbruiken. Dus als je in 1 uur 80 km rijdt heb je 20.000 kW verbruikt en kan het zonnepaneel maximaal 180 leveren. Klinkt vooral marketing

@pramm: het is wel tekenend dat de Prius III bij bestelling van het Solar roof altijd op 15″-velgen stond, zodat het brandstofverbruik niet teveel zou stijgen in vergelijking met de versie zonder zonnedak. Hoewel in geval van die Prius het zonnedak werd gebruikt voor de koeling van het interieur bij stilstand én open kon zoals het een zonnedak betaamt. Wat dat betreft is het dak dat op de Prius IV geleverd gaat worden wel wat anders. Dat is niet te openen (lijkt me niet althans). Een accucapaciteit van 8800 Wh / 180 Wh van de zonnepanelen, levert een laadtijd op van 48,9 uur. Als mijn berekeninkje klopt. Da’s fors. En dan moet de zon ook nog de hele tijd schijnen. Bij het rijden leveren de zonnepanelen energie voor het boordnet. Maar zoveel zwaarder kan een zonnepaneel toch niet zijn dan een stalen dak? Afwachten tot de Prius Plug-In er is om te weten te komen of het het gimmickgehalte overstijgt.

Zorgt het nog voor extra gewicht?

Het voorkomt wel dat je accu langzaam leegloopt (Vampire drain) en alle beetjes maken de auto natuurlijk weer zuiniger&duurzamer. Het zijn gewoon weer leuke stappen, de vorige versie kon maar 30 Watt, deze 180Watt. De volgende misschien wel 500Watt en op een gegeven moment zet het wel echt zoden aan de dijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.